به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

درد پهلو هنگام دویدن و درمان آن

درد پهلو هنگام دویدن، اغلب در قسمت چپ بدن و زیر قفسه سینه احساس میشود. معمولا بیشتر دونده های مبتدی این درد را تجربه کرده اند.دردهای شکمی گذرای وابسته شکمی که در طی دویدن ایجاد میشوند را درد پهلو هنگام دویدن میگویند. در این مقاله به علت ایجاد این درد، و اینکه چطور با آن مقابله کنیم، خواهیم پرداخت.

علت درد پهلو هنگام دویدن

علت واقعی درد پهلو هنگام دویدن یکی از موضوعاتی است که هنوز هم در حال بررسی است، و تا اکنون جواب قطعی برای آن پیدا نشده است.

بعضی از دونده ها که زمان نزدیکی قبل از دویدن، چیزی خورده اند و یا زودتر از موعد و بدون گرم کردن بدن، شروع به دویدن کرده اند، این درد را احساس میکنند. بعضی از تحقیقات نشان داده است که نوشیدن نوشیدنی های با شکر بالا قبل از ورزش میتواند احتمال ایجاد درد پهلو را افزایش دهد. یک تحقیق نیز ارتباطی بین دردپهلو و ستون فقرات خمیده پیدا کرده است. برخلاف اعتقادات رایج، نوشیدن طی دویدن، نمیتواند علت ایجاد درد پهلو باشد.

جلوگیری از درد پهلو هنگام دویدن

  • بدون در نظر گرفتن اینکه درد پهلو چه علت هایی دارد، میتوانید از راه کارهای زیر برای جلوگیری از آن استفاده کنید.

     

  • سعی کنید تا یک ساعت قبل از دویدن، هیچ چیزی مخصوصا مایعات مصرف نکنید. از نوشیدنی های شیرین، با آب کم مخصوصا نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید. بهترین نوشیدنی برای قبل از دویدن، آب است. معمولا دونده های مبتدی، قبل از دویدن، وعده های غذایی پرحجم میخورند، که میتواند دلیلی برای درد پهلو باشد.
  • همیشه قبل از شروع دویدن، باید بدنتان را گرم کنید. با حرکات کششی پویا میتوانید شروع کنید و یا ۵ دقیقه پیاده روی کنید. باید وقتی دویدن را شروع کنید که احساس کنید بدنتان گرم شده است و برای دویدن آماده هستید.
  • بهترین روش برای جلوگیری از درد پهلو پرهیز از تنفس کم عمق میباشد. مطمئن شوید که با بینی تان هوا را به داخل ریه هایتان برده و به دهانتان بیرون میدهید.با شکم تان نفس عمیق بکشید، نه با استفاده از قفسه سینه تان. نفس عمیق شکمی به شما اجازه میدهد تا هوای بیشتری به ریه هاتیان وارد کنید. همچنین تمرینات یوگا نیز به شما برای انجام تنفس عمیق شکمی کمک خواهد کرد.
  • دویدن در هوای بیش از حد سرد نیز میتواند دلیلی برای درد پهلو باشد، چون تنفس در هوای سرد در حالیکه بدنتان گرم نشده است، میتواند سخت باشد. اگر در هوای سرد میدوید، میتواند شالی را روی گردن بیندازید یا از لباس های مخصوص هوای سرد استفاده کنید، تا بهتر نفس بکشید.
  • در آخر مطمئن شوید که نحوه و فرم دویدن تان درست باشد. بنا براین نباید در عین دویدن بدنتان قوز کند. اگر قوز کنید، نفس کشیدن برای شما سخت خواهد شد.

 

درمان درد پهلو هنگام دویدن

از تکنیک های زیر برای از بین بردن درپهلو استفاده کنید:

  • اولا، به آرامی انگشت ها را روی محلی که احساس درد پهلو دارید، قرار داده و فشار دهید. سپس برای خلاص شدن از درد، سعی کنید الگوی تنفس خود را تغییر دهید.
  • تا جایی که میتوانید به سرعت ، نفس های عمیق بکشید تا دیافراگم به پایین کشیده شود. برای چند ثانیه نفس را نگهداشته و هوا را بیرون بدهید.
  • اگر در اوسط دویدن ، گرفتگی احساس کردید، شاید نیاز باشد تا الگوی قدم زدن یا تنفس را تغییر دهید. برای مثال اگر همیشه پای راست را اول بر روی زمین قرار می دادید، میتوانید پای چپ را بر روی زمین قرار دهید.
  • اگر با تکنیک های بالا نتوانستید درد را ساکت کنید، باید دویدن را متوقف کرده و به آرامی پیاده راه بروید در حالیکه عمیق نفس میکشید. وقتیکه درد ناپدید شد، میتوانید دوباره دویدن را شروع کنید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

بنر پکیج صفر تا صد دونده

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا