به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
سلامتمبتدیانمصدومیت

درد ساق پا در دونده‌ها (شین اسپلینت) – پیشگیری و درمان ✅

درد ساق پا که در دونده ها به شین اسپلینت (shin splint) نیز معروف است، یکی از رایج ترین دردها و مصدومیت های دویدن است. این درد می تواند در قسمت کناری جلوی ساق پایتان و یا در بخش پشتی داخل ساق پایتان احساس شود.

درد ساق پا در دونده ها

درد ساق پا یکی از رایج ترین درد های بین دونده های مبتدی است، چون آنها معمولا خیلی زود شروع به دویدن مسافت خیلی زیادی می کنند. در حالی که درد ساق پا معمولا در اثر گرفتگی عضلات ساق پا و عضلات ضعیف ساق ایجاد می شود، سایر عوامل نیز ممکن است که آسیب را تشدید کنند. دویدن بر روی سطوح سخت، می تواند فشار بیشتری به قسمت ماهیچه های جلویی پاهایتان وارد کند. همچنین ممکن است هنگام دویدن، پاهایتان رو به داخل و یا رو به بیرون باشند، که باعث می شود ماهیچه های جلویی ساقتان به سختی کار کنند تا پاهایتان را در یک حالت تثبیت کننده نگهدارند. این نقص بیومکانیکی می تواند با کفش هایی که مناسب پاهایتان نیستند، بدتر شود. یکی از دلایل دیگر ابتلا به این نوع مصدومیت، بیش تمرینی است.

۸ روش برای پیشگیری و درمان درد ساق پا در دونده ها

چند مرحله برای افزایش سرعت ریکاوری تان بعد از مصدومیت درد ساق پا وجود دارد. اول اینکه، برای کاهش درد باید از متد درمان مصدومیت استفاده کنید. یعنی باید بعد از دویدن تان از یخ استفاده کنید. یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه متناوبا بر روی محل قرار دهید. این کار را هر ۴ یا ۶ ساعت تکرار کنید و در این بین پاهایتان را باید بلند کرده باشید.

در ادامه به ۸ روش برای پیشگیری از درد ساق پا اشاره خواهیم کرد. اگر دردتان با این روش های پیشگیری و درمانی، همچنان برقرار بود باید برای بررسی احتمال شکستگی به دکتر مراجعه کنید.

درد ساق پا در دونده ها

۱.مساقت دویدن تان را خیلی زود افزایش ندهید

درد ساق پا معمولا در اثر تمرینات بیش از حد اتفاق می افتد و در بین دونده های مبتدی رایج بوده که مسافت دویدن شان را خیلی زود افزایش می دهند و به بدنشان اجازه ریکاوری نمی دهند.

باید برای چند روز کم، دویدن تان را متوقف کنید. نکته مهم این است که با درد ندوید. به بدنتان گوش کنید و زمانی دویدن را شروع کنید که دردی در ناحیه ساق پایتان احساس نکنید. در زمان هایی که نمی دوید، می توانید با حرکات کششی و تمرینات مخصوص تقویتی ساق پا، ماهیچه های آن ناحیه را قویتر کنید. دقت کنید که حرکات کششی بیش از حد نیز می تواند برای ساق پایتان درد آورد باشد. پس حرکات کششی ساده را به طور منظم انجام دهید.

درد ساق پا در دونده ها

۲.دویدن بر روی سطوح نرم تا جایی که امکان دارد

دویدن بر روی سطوح سخت مانند بتن، سیمان و …. فشار روی ماهیچه ها، مفاصل و استخوان ها را افزایش می دهد. خیلی مهم است که از انواع سطوح استفاده کنید. اگر قصد دوهای طولانی دارید، سعی کنید از سطوحی مانند چمن و یا گل استفاده کنید. دویدن بر روی تردمیل  معمولا برای بدنتان در مقایسه با دویدن بر روی جاده ها و پیاده روها بهتر است، بنابراین شاید انتخاب تردمیل برای ۱ یا ۲ بار در هفته انتخاب خوبی باشد.

۳.به خودتان استراحت و فرصت ریکاوری کافی بدهید

وقتی دویدن را به عنوان یک دونده مبتدی شروع می کنید، نباید دو روز پشت سرهم را بدوید. یک روز استراحت فشار روی ماهیچه ها، مفاصل و استخوان ها را کاهش داده و به بدنتان فرصت ریکاوری خواهد داد. حتی اگر دونده با تجربه ای نیز هستید، استراحت ۱ یا دو ۲ در هفته می تواند احتمال مصدومیت هایی مانند درد ساق پا و دیگر مصدومیت ها که در اثر تمرینات بیش از حد ایجاد می شوند را کمتر کند.

درد ساق پا در دونده ها

۴.تمرینات کراس تراینینگ

بعضی از روزها را به روز های استراحت بدون دویدن اختصاص دهید. در این روزها می توانید تمرینات دیگر، مانند بعضی فعالیت های کراس ترانینگ را انجام دهید. فعالیت هایی که شامل ورزش های با اثر برخورد کم مانند، شنا، دوچرخه سواری و …. شوند. یا می توانید تمرینات قدرتی را در این روزها انجام دهید که هم بدنتان را قویتر کرده و هم اینکه عملکردتان را طی دویدن بهبود می بخشد و مصدومیت هایتان نیز کمتر می شوند.

درد ساق پا در دونده ها

۵.کفش های مناسب دو بپوشید

دویدن با کفش هایی که بخش حمایت کننده از پا را از دست داده اند، می تواند باعث درد ساق پا شود. شما باید هر ۳۰۰ تا ۴۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر تا ۶۵۰ کیلومتر) کفش های دویدن تان را جایگزین کنید.

همچنین پوشیبدن کفش نامناسب نیز می تواند دلیلی برای درد ساق پا هنگام دویدن باشد، بنابراین همیشه باید قبل از خریدن کفش، کفشی مناسب دویدن بخرید که پاهایتان را نیز بهتر حمایت کند.

نکته مهم دیگر که معمولا در بین دونده های مبتدی توجه کمی به آن می شود، فرم دویدن است. اگر خیلی بدنتان را هنگام دویدن رو به جلو متمایل کنید، شاید فشار زیادی به ساق پاهایتان وارد شود که می تواند دلیلی برای درد ساق پا هنگام دویدن یا بعد از آن باشد.

زمان استراحت بین ست ها

۶.تمرینات قدرتی

اگر درد ساق پا را حین دویدن تجربه می کنید، احتمال دارد این درد به دلیل ضعف در ماهیچه های کناری بخش جلوی ساق پایتان باشد. این عضله وظیفه انعطاف پذیری و کشش پا را به سمت بالا برعهده دارد، و به این دلیل که اغلب در دونده های مبتدی، کمتر تقویت شده است، شاید احساس درد ساق پا داشته باشید و با افزایش مسافت دویدن تان به زودی، این درد را در بیشتر اوقات تجربه کنید.

انجام برخی تمرینات ورزشی ساده مانند بلند شدن روی پاشنه یا پنجه می تواند به تقویت ماهیچه های ساق پا و بخش جلویی پا کمک کرده که  درنتیجه به پیشگیری از درد ساق پا کمک کند. انجام تمرینات زیر نیز به کشش این ناحیه کمک زیادی می کند. حرکات کششی هم به کاهش درد کمک زیادی می کنند. اما کلید اصلی، تقویت ماهیچه های این بخش از بدن است.

درد ساق پا در دونده ها
چطور تمرین بلند شدن روی پنجه را انجام دهم؟

انجام این حرکت ورزشی، بسیار آسان است. برای انجام این حرکت به هیچ گونه وسیله خاصی نیاز نداشته و هرجایی می توانید آن را انجام دهید. هر هفته چندین بار این تمرین را انجام دهید تا ماهیچه قدامی تیبالیس ساق پایتان قوی شده و با درد ساق پا خداحافظی کنید. مراحل زیر را جهت انجام این حرکت، به ترتیب انجام دهید:

بنر پکیج صفر تا صد دونده

۱.بر روی یک پله بایستید، طوریکه پاشنه پای راست تان بر روی پله بوده و پنجه بر روی هوا معلق باشد.

۲.میتوانید از دیوار، صندلی و یا هر شی دیگری برای تعادل استفاده کنید.

۳.تا جایی که می توانید پنجه را بالا ببرید. فقط پاشنه باید بر روی لبه پله ها بماند.

۴.پنجه پایتان را به سمت بالا برده و در هوا معلق نگهدارید. باید این کار را تا وقتی انجام دهید که احساس انقباض در ناحیه جلویی ساق پای تان راست تان (ماهیچه قدامی تیبالیس) بکنید.

۵.بعد از چند ثانیه یا هر مدت که توانایی داشتید (بهتر است با زمان های کم شروع کنید) به آرامی پنجه پای تان را به پایین و موقعیت اولیه برگردانید.

۶.همین کار را برای پای سمت چپی تان نیز انجام دهید.

۷.هر حرکت را در ۲ یا ۳ ست و تکرار های ۱۲ تایی برای هر پا انجام دهید.

۷.فرم دویدن تان را بررسی کنید

فرود پا با سینه پا، بهترین نوع دویدن است. در دویدن ایده آل، ابتدا باید سینه پا را زمین گذاشته و سپس پنجه پا را زمین بگذارید. اگر با پاشنه پا بدوید، اولا تمایل به جلو هنگام دویدن را که یکی از ارکان فرم صحیح دویدن می باشد را از دست می دهید و فشار زیادی نیز با نیم تنه پایین بدنتان، خصوصا ساق پایتان وارد می کنید که می تواند منجربه درد ساق پا شود.

به همین ترتیب، دویدن با پنچه پا نیز می تواند باعث فشار زیاد روی ماهیچه های ساق پا شود که می تواند دلیلی برای مصدومیت و درد در آن ناحیه باشد. اگر نمی دانید که فرم دویدن تان درست است یا خیر، می توانید یک فیلم از خودتان گرفته و با دونده های حرفه ای مقایسه کنید.

می توانید از نکات زیر برای پرهیز دویدن با پاشنه و پنجه طی دویدن استفاده کنید.

  1. سعی کنید بدون کفش بر روی چمن، فرش و یا سطوح گلی بدوید، خواهید دید که ناخودآگاه از سینه پایتان برای فرود پا استفاده می کنید. در روز های اول با زمان های کوتاه شروع کنید تا کم کم بدنتان به آن عادت کند. البته این به این معنی نیست که باید همیشه بدون کفش بدوید، بلکه دویدن بدون کفش در سطوح نرم به شما کمک خواهد کرد تا دویدن با سینه پا را یاد بگیرید.
  2. یکی دیگر از روش ها برای دویدن با سینه پا، تمرینات مخصوص دویدن مانند ضربه عقب، زانو بلند، دویدن به عقب و دیگر تمرینات مخصوص دونده ها است. وقتی این تمرینات را انجام می دهید، غیرممکن است که از پاشنه هایتان برای فرود استفاده کنید. بنابراین، هرچه بیشتر این تمرینات را انجام دهید، عادت تان به پاشنه دویدن را ترک کرده و آن را با دویدن روی سینه پا جایگزین خواهید کرد.
  3. شما می توانید از تمرینات دویدن تان بعد از گرم کردن و یا بعد از دویدن، استفاده کنید.برای مثال، شما باید ۳۰ ثانیه اینتروال را به زانو بلند یا دویدن برعکس در زمان کلی ۵ تا ۶ دقیقه یک دو ۳۰ دقیقه ای اختصاص دهید.
  4. مطمئن شوید که هنگام دویدن، به جلو جهش نمی کنید. این مورد به خصوص هنگام دویدن در سرازیری برای بیشتر دونده هایی که تمایل دارند قدم های بلند یا با گام های طولانی بردارند، رخ می دهد. بر روی فرود روی سینه پا تمرکز کنید، و اینکه قدم هایتان متناسب با نوع دویدن تان باشد. دست ها و بازوهایتان را به درستی حرکت دهید تا گام برداری تان نیز بهتر شود.
درد ساق پا در دونده ها

۸.حرکات کششی ساق پا

اگر هنگام دویدن، احساس درد خفیفی در ساق پایتان داشتید، فورا دویدن را متوقف کرده و حرکات کششی ساق پا را انجام دهید. اگر درد خفیفی نبود و یا بدتر شد و با حرکات کششی نیز برطرف نشد، باید دویدن تان را متوقف کنید.

طی دویدن، فشار زیادی به نیم تنه پایین پا، خصوصا ران، لگن باسن، پا و ساق پا وارد می شود. بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که بعد از تمرین، به درستی و به اندازه کافی، ماهیچه های این ناحیه از بدنتان را می کشید. اگر در ساق پایتان، احساس گرفتگی داشتید، ماساژ آنها با فوم رولر نیز می تواند این گرفتگی را برطرف کنید. حتی یک ماساژ ۵ دقیقه ای بعد از دویدن نیز می تواند تاثیر بزرگی روی درد و گرفتی ماهیچه ها داشته باشد. در آخر اگر همه موارد بالا نتوانست باعث کاهش درد شود، باید حتما به یک فیزیوتراپ حرفه ای ورزشی مراجعه کنید.

ساخت فوم رولر در خانه

اگر فوم رولر ندارید، به راحتی می توانید با استفاده از بطری یک و نیم لیتری آب یا نوشابه یک فوم رولر بسازید. فقط برای انجام این کار، بطری را با آب پر کرده و سر آن را محکم ببندید. اکنون می توانید از فوم رولر خودتان استفاده کنید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

‫۹ دیدگاه ها

    1. من دقیق همین مشکل رو دارم وزنم ۱۰۴ بود بعد قدم ۱۸۰ که ۲۴ کیلو اضافه داشتم اوایل فقط با پیاده روی و طناب و رژیم وزنم اومد ۹۳ بعد شروع کردم به دویدن ساق پاهام خیلی درد می کنه ناگفته نماند من روی آسفالت پیاده روی و دو میکنم اما کفشها ی مناسبی برای دو دارم نمی دونم انشاالله این مطلب به دردم بخوره ممنون از ادمین

  1. بسیار عالی آقا سیروان
    سوالی دارم
    چند وقتی هست زمان دویدن زود خسته میشم و گامهام کوتاه شدن و سرعتم گم شده
    برای این مشکل برنامه ای دارید

  2. یک مدت وقتی فوتبال بازی میکنم ساق پاهام سریع درد میگیره و دیگه وقتی میشیم پاهام
    جون بلند شدن ندارن

  3. ممنون از محتوای علمی و کاربردی شما … بسیار مفید بود.

    جناب آقای سیروان الی ایا میتونیم این محتواهارو در فضای
    مجازی با ذکر نام شما انتشار بدیم .؟

  4. سلام مطلب خیلی خوبی بود واقعا سایت فوق‌العاده ای دارید.
    فقط یک سوال فقط سطوح سخت در دسترس من است بنابراین مجبورم فقط در آنجا بدوم میخواستم ببینم مشکلی نداره یا راه‌های وجود داره که جلوی مصدومیت را بگیره.
    ممنون

    1. باید مدیریت کنین مسافت تون رو. وگرنه احتمال مصدومیت بالا هستش.
      عوامل زیادی دخیل هستن. گرم کردن مناسب، کفش مناسب، تمرینات قدرتی داشتن. ولی در کل اگه اصول رعایت بشه مشکلی پیش نمیاد.
      من خودم بیشتر فصول سرد روی بتن میدوم از روی ناچاری، مصدومیتی هم نداشتم شکر خدا. ولی خب دیگه من نمیام به اندازه آسفالت مسافتی بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا