به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

چه وقتی دویدن آسان تر میشود ؟

اگر به تازگی دویدن را شروع کرده باشید، احتمالا از خودتان پرسیده اید که چه وقتی دویدن آسان تر میشود ؟ چطور بقیه دونده ها به این راحتی میدوند، و من باید اینقدر فشار را تحمل کنم.یکی از اشتباهات رایج دونده های مبتدی همین نکته است که اولا خودشان را با بقیه دونده هایی که مدت هاست می دوند، مقایسه میکنند، دوما در حالیکه بدن و ذهن آنها هنوز خود را با این رشته جدید سازگار نکرده است، انتظار معجزه را دارند!.

شما برای رسیدن به حدی قابل قبول و سازگاری بیشتر قلبی عروقی باید از نظر روانی و جسمی خودتان را با دویدن سازگار کنید.وقتی که به مروز زمان سازگای شما افزایش یافت، خواهید دید که مدت زمان بیشتری را با فشار روانی و جسمی کمتری نسبت به اوایل شروع این رشته ورزشی، خواهید دوید.

در ادامه مقاله، به این سوال که سوال بسیاری از دونده های مبتدی میباشد پاسخ خواهیم داد که: چه وقتی دویدن آسان تر میشود ؟

چه وقتی دویدن آسان تر میشود ؟

مشخصا مثل شروع هر رشته ورزشی دیگری، باید برای رسیدن به تناسب اندام و همچنین سازگاری بیشتر با دویدن،صبور باشید.با آن دست و پنجه نرم کنید و به زودی وقتی به گذشته نگاه میکنید و متوجه میشوید که پیشرفت های زیادی انجام داده اید.با اینحال ، نکاتی وجود دارد که با انجام آنها، میتوانید دویدن تان را راحت تر، ساده تر و لذت بخش تر کنید.

۱.نگران سرعت تان نباشید.

دونده های مبتدی باید همه مدت زمان دویدن شان را به آسانی بدوند، یعنی در واقع با سرعتی بدوند که بتوانند جملات را به طور کامل بگویند، بدون اینکه نفس نفس بزنند.اگر نمیتوانید با دوست تان در حین دویدن، گفتگو کنید، و یا آواز بخوانید(در صورت اینکه تنها می دوید)، سرعت دویدن تان را پایین آورده و یا پیاده روی کنید.

۲.مطمئن شوید که به آسانی نفس میکشید.

یک روش دیگر برای کنترل سرعت تان این است که مطمئن شوید که نفس نفس نمی زنید.اگر در هر لحظه ای از دویدن تان، احساس کردید که به سختی نفس میکشید، سرعت تان را کم کرده و نفس های عمیق بکشید.شما باید با شکم تان نفس های عمیق بکشید، نه نفس های عادی که با سینه تان میکشید. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله نحوه صحیح تنفس هنگام دویدن را مطالعه کنید.

۳.مسیرهای مخصوص مبتدیان را پیدا کنید.

 اگر در بیرون میدوید، سعی نکنید با دویدن روی تپه و یا سراشیبی، دوتان را سخت تر کنید. سعی کنید مسیرهای مسطح مانند پیست دوومیدانی و یا مسیرهای مخصوص دوچرخه شهری را امتحان کنید.شما میتوانید وقتیکه به تناسب اندام و به مرز آمادگی و اعتمادبنفس رسیدید، دویدن روی تپه و سراشیبی را نیز امتحان کنید.

۴.به نحوه دویدن تان توجه کنید.

شانه هایتان را عقب نگهداشته و فرم خوب دویدن را تمرین کنید.اگر خیلی رو به جلو بدوید، نفس کشیدن برایتان سخت تر خواهد شد و زودتر خسته خواهید شد.راست بایستید و در حالیکه کمی بدنتان را به جلو متمایل کرده اید، با این حالت شش هایتان به طرز موثرتری عمل تنفس را انجام خواهند داد.آرام باشید و مطمئن شوید که شانه هایتان خیلی به اطراف نمیچرخند(حرکت دادن بیش از حد شانه هایتان، انرژی بیشتری از شما میگیرد).

۵.از بازوهایتان استفاده کنید.

بازوهایتان باید در حالت آرامی باشند و زاویه آنها در حین دویدن، ۹۰ درجه باشد.بازوهایتان را با شانه هایتان بچرخانید.وقتی که بازوی چپ تان را به عقب می برید، بازوی راست تان را به جلو بیاورید. اگر از بازوهایتان به نحو درستی استفاده کنید، دویدن را برایتان ساده تر خواهند کرد.

۶.زمان و مسافت دویدن تان را به آرامی افزایش دهید.

شما باید مسافت و زمان دویدن تان را به آرامی افزایش دهید، تا بدنتان بتواند خودش را سازگار کند.وقتی که در هفته اول شروع دویدن تان، ۲ کیلومتر می دوید، نباید هفته بعد، ۵ کیلومتر بدوید، این جهش ناگهانی در مسافت، احتمال ایجاد مصدومیت را افزایش داده و همچنین بدن شما فرصت سازگاری را پیدا نخواهد کرد.از اینکه در مدت زمان کمی بدون اینکه بدنتان با شدت و مسافت دویدن تان سازگار شده باشد، بدوید، بپرهیزید.

۷.نبردهای ذهنی را برنده شوید.

بعضی از دونده های مبتدی از نظر جسمی میتوانند مسافت های مشخصی را بدوند، اما بدلیل اعتمادبنفس ضعیف و یا قدرت ذهنی ضعیفی که دارند، نمیتوانند این کار را انجام دهند. میتوانید از بازی های کامپیوتری، و یا انتخاب مسیرهای تازه برای دویدن و یا دویدن با مردم، استفاده کرده تا دوباره قدرت ذهنی تان را باز یابید.همچنین همیشه به خودتان یادآوری کنید که در حال انجام یکی از بهترین رشته های ورزشی دنیا هستید که فواید بی نظیری برایتان دارد، همین یاد آوری میتواند انگیزه شما را برای بهتر دویدن بیشتر کند. بیشتر در مورد این رشته مطالعه کنید، تا بیشتر از قبل از انجام آن لذت ببرید. در کنار موارد بالا میتوانید ویدئوهای انگیزشی را ببینید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

بنر پکیج صفر تا صد دونده

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا