به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
پیاده روی

بهانه برای پیاده روی | ۸ بهانه رایج برای پیاده روی نکردن

فواید پیاده روی، فراتر از فواید سلامتی جسمی است. پیاده روی، یک روش عالی برای از بین بردن استرس، بهبود خلق و خو و ارتباط با دیگر افراد است. ورزشی که تقریبا هر فردی میتواند در هر جایی آن را انجام دهد.

اما برای بعضی افراد، پوشیدن کفش و رفتن به بیرون برای پیاده روی، خیلی میتواند سخت و طاقت فرسا باشد !!!!. معمولا این گونه افراد خودشان را اینگونه قانع می کنند که ما دلیل داریم، اما واقعیت این است که آنها فقط و فقط بهانه می آورند.

بحث اصلی این است که اگر واقعا سلامتی تان برایتان مهم است، پس باید فراتر از بهانه هایتان قدم بردارید و برای شروع یک سبک زندگی سالم، تلاش کنید. در ادامه به ۸ مورد بهانه برای پیاده روی ، اشاره خواهیم کرد. با ادامه مطلب همراه مان باشید.

بهانه برای پیاده روی

۱.”خیلی سرم شلوغه”

کسی نمیتواند منکر این شود که کار بیرون از خانه و کار منزل واقعا میتواند انرژی آدم را بگیرد. اما، اغلب اوقات ما از واژه “خیلی مشغول” استفاده میکنیم تا مسئولیت را از روی خودمان برداشته و همه تقصیرها را به گردن زندگی مان بیاندازیم. اما واقعیت این است، اگر چیزی برای شما مهم باشد، جایی برای آن در زندگی تان باز خواهید کرد.

برای اینکه بتوانیم بهتر این بهانه را کنترل کنیم، موارد زیر به کمک مان خواهد آمد:

تعهد به زمان پیاده روی. همه فعالیت های غیر پیاده روی تان را بلاک کنید. اگر گوشی هوشمند دارید، یک یادآور هفتگی تنظیم کنید تا زمان پیاده روی را به شما یادآوری کند.

دعوت از دیگران. پیاده روی همراه با دوستان، خانواده و یا دیگر افراد میتواند لذت بخش تر باشد و احتمال اینکه به خانه برگردید و پیاده روی نکنید را کم خواهد کرد.

پیاده روی را به قسمتی از کارهای روزانه تان تبدیل کنید. به جای اینکه برای رفتن به هر جایی از ماشین استفاده کنید، از موقعیت های پیش آمده برای پیاده روی استفاده کنید. بچه هایتان را پیاده به مدرسه ببرید و یا با پای پیاده به اداره بروید.

در روزهای کاری تان، میتوانید کمی پیاده روی داشته باشید. پیاده روی همیشه به این معنی نیست که تمام وقت تان را به آن اختصاص دهید. شما میتوانید زمان تان را به بازه های ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تقسیم کرده و آن زمان ها را پیاده روی کنید. این زمان ها میتواند بین قرار ملاقات هایتان و یا کنفرانس تان باشد.

بچه هایتان را همراه تان ببرید. بچه ها هم به ورزش نیاز دارند. بنابراین آنها را نیز همراه خودتان ببرید، تا همراه با شما از فواید سلامتی پیاده روی و ورزش بهره مند شوند. قطعا با خانواده بیشتر لذت خواهیید برد.

بهانه برای پیاده روی

۲.” خیلی خسته هستم”

شاید تعجب کنید، اما پیاده روی، اثر متضاد خستگی را دارد. پیاده روی به مراتب انرژی شما را به نسبت نوشیدنی های ورزشی و یا لم دادن روی مبل، افزایش می دهد.

برای اینکه بتوانید بر این رخوت و تنبلی غلبه کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

پیاده روی را جزئی از زندگی تان کنید. با انجام منظم پیاده روی (۳ تا ۴ بار در هفته)، بزودی به یک عادت تبدیل می شود و بزودی به مرحله ای می رسید که اگر پیاده روی نکنید، احساس می کنید که چیزی را از دست داده اید.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

نگران زمان و مسافت و سرعت تان نباشید. فقط بر روی این تمرکز کنید که بیرون بروید و پیاده روی کنید. شما باید وقتی نگران عملکردتان باشید که پیاده روی تبدیل به یک عادت در زندگی تان شد.

بهانه برای پیاده روی

۳.”هوا خیلی سرده”

بسیاری از افراد فکر میکنند که در فصل زمستان نباید پیاده روی کنند. واقعا دلیلی برای اینکه در فصل زمستان پیاده روی نکنید، وجود ندارد.

این نکات میتواند به شما کمک بیشتری در این باره نماید:

لباس های لایه دار بپوشید. این کار به تنظیم دمای بدنتان کمک می کند و اجازه نمی دهد تا به آسانی سرما بخورید.

پای تان را گرم نگهدارید. یکی از ساده ترین ترفند ها برای گرم کردن پاهایتان این است که یک دستمال کاغذی بالای پایتان و قسمت بالایی کفش تان قرار دهید.

دستانتان را گرم نگهدارید. استفاده از دستکش های مخصوص نیز میتواند راه کار مناسبی برای گرم کردن دست ها باشید.

استفاده از کفش مناسب. انواع مختلفی از کفش ها برای پیاده روی در فصل زمستان طراحی شده اند. بعضی از کفش ها برای فصول سرد و یخی سال طراحی شده اند به طوری که مانع لغزیدن شما بر روی یخ می شوند.

پیاده روی در فضای های سربسته. اگر واقعا شرایط بیرون، برای پیاده روی مناسب نیست، میتوانید از باشگاه ها و یا دیگر فضای سربسته استفاده کنید. اگر باز هم نتوانستید مکان مناسبی برای پیاده روی پیدا کنید ( سخت گیر نباشید، همیشه جایی برای پیاده روی هست !! ) میتوانید در خانه تان پیاده روی کنید.

بهانه برای پیاده روی

۴.”هوا خیلی گرمه”

بیایید واقع بین باشیم. هوای خیلی گرم میتواند، خطرات برای سلامتی تان به همراه داشته باشد، خطراتی مانند کم آبی بدن و یا گرما زدگی. اما ، این به این معنی نیست که در طول تابستان نباید پیاده روی کنید.

بجای آنکه کلا پیاده روی را در تابستان و روزهای گرم کنار بگذارید، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

مناسب آب و هوا لباس بپوشید. لباس هایی بپوشید که هوا را از خود عبور دهند، تا عرق را از پوست تان دور کرده و باعث خنکی در شما شود.

به اندازه کافی آب بنوشید. در تمام طول روز باید به اندازه کافی آب نوشیده باشد. یک ساعت قبل از پیاده روی تان ، یک لیوان آب بنوشید و بعد از هر ۱ کیلومتر یا ۲ کیلومتر پیاده روی، یک فنجان آب میل کنید. البته هر موقع که احساس تشنگی کردید، باید آب بنوشید، اما زیاده روی نکنید. در انتهای پیاده روی تان نیز، یک لیوان بزرگ، آب میل کنید.

پیاده روی در ساعت هایی که هوا خنک تر است. پیاده روی در اول صبح یا عصر دیروقت، نسبت به اواسط روز برای کسانی که به گرما حساس هستند، بهتر است. همچنین اگر قصد پیاده روی در ظهر یا اوج گرما را دارید، میتوانید مسیرهای سایه دار را انتخاب کنید.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همیشه از ضد آفتابی که حداقل SPF 30 را داشته باشد، استفاده کنید. همچنین بهتر است از یک کلاه و عینک نیز استفاده کنید، حتی اگر نور خورشید، مستقیما به چشمانتان نتابد.

از یک شال خنک و خیس استفاده کنید. یک شال خیس دور گردن تان می تواند، دمای بدنتان را پایین بیاورد.

در فضای سربسته پیاده روی کنید. اگر هوای بیرون خیلی گرم بود، میتوانید در فضای داخل از تردمیل استفاده کرده و یا در خانه تان پیاده روی کنید.

بهانه برای پیاده روی

۵.”خیلی پیرم”

افرادی که میگویند که برای پیاده روی خیلی پیر هستند، معمولا شامل افرادی می شوند که کلا فعالیت جسمی کمی دارند. خبر خوب این است که پیاده روی، یکی از بهترین ورزش ها برای افراد کهنسال است. پیاده روی به این افراد کمک می کند تا سلامتی قلبی عروقی، دامنه حرکتی و قدرت ماهیچه هایشان را بهبود بخشند و تقریبا تنها ورزشی است که همه افرادی میتوانند آن را انجام دهند.

خب قطعا شاید شما محدودیت هایی داشته باشید، اما ورزش برای هر فردی میتواند فواید شگفت انگیزی داشته باشد، چه یک فرد کهن سال باشد چه یک فرد جوان. برای اینکه دوباره به مسیر سلامتی تان برگردید، موارد زیر را رعایت کنید:

کفش مناسب پیدا کنید. مشکل اصلی این است که بیشتر افراد کهنسال و پیر از کفش های نامناسب برای پیاده روی استفاده می کنند. یک جفت کفش مناسب پیاده روی میتواند به شما کمک کند تا از مشکلاتی که به دلیل استفاده از کفش نامناسب پیش می آید، جلوگیری کنید.

به آرامی شروع کنید. به آرامی شروع کنید و از اوایل شروع پیاده روی تان به این فکر نباشید که بخواهید مسافت زیادی را به زودی پیاده روی کنید. باید به آرامی زمان و یا مسافت پیاده روی تان را افزایش داده تا به بدنتان فرصت بدهید خود را با شرایط سازگار نماید.

با دکترتان مشورت کنید. حتما با دکتر مشورت کنید، خصوصا اگر مشکلات زانو داشته و یا بیماری های قلبی دارید. دکترتان میتواند بهترین پیشنهاد ها را برای جلوگیری از مصدومیت و یا رخدادهای دیگر به شما بدهد.

نگذارید محدودیت هایتان شما را تسلیم کند. اگر پیاده روی فراتر از توانایی تان است، دیگر ورزش ها را که فشار کمتری به بدن وارد می کند، امتحان کنید. ورزش هایی مانند شنا، تای چی، یوگا و یا ماشین ایلیپتیکال در باشگاه. تنها چیز اشتباه این است که هیچ فعالیت نداشته باشید. نداشتن فعالیت، قطعا باعث می شود به بیماری های جسمی و روحی زیادی مبتلا شوید.

بهانه برای پیاده روی

۶.”پیاده روی خیلی برای بدن من خوب نیست”

واقعیت این است که با داشتن مشکلاتی در زانو، پا و یا لگن، پیاده روی می تواند با درد همراه باشد، اما ممکن است به دلیل استفاده از کفش نامناسب هم این دردها ایجاد شود. در حالیکه شما باید با محدودیت هایتان بجنگید، واقعیت این است که نداشتن فعالیت، به مراتب برای مفاصل و بدنتان بدتر از این است که پیاده روی کنید. پیاده روی واقعا برای مفاصل و سلامتی بدنتان، مفید است.

در ادامه به برخی نکات اشاره خواهیم کرد:

کفش مخصوص پیاده روی بخرید، نه کفش دویدن. شاید با خودتان بگویید که کفش دویدن و کفش پیاده روی با هم تفاوتی ندارند، اما چنین نیست. کفش دویدن برای دویدن طراحی شده است و کفش پیاده روی برای پیاده روی. کفش های دویدن سفت تر و دارای بالشتک طراحی می شوند تا فشار وارده به پاشنه را بگیرند. کفش های پیاده روی، پاشنه های با ضخامت کمتری داشته و در قسمت پنجه و زیره میانی کفش، منعطف تر طراحی شده اند تا به شما اجازه بدهند به طراحی قدم بردارید.

تعویض کفش ها. کفش های پیاده روی باید هر ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر) یا هر ۶ ماه در صورت استفاده منظم، تعویض شوند. بعد از این مدت، معمولا آنها قابلیت جذب شوک و ضربه خود را از دست می دهند و برای محافظت مفاصل تان و ماهیچه هایتان دیگر مناسب نخواهند بود.

ناهماهنگی تان را اصلاح کنید. اگر پای صاف دارید و یا پای تان قوس زیادی دارد، باید کفشی مناسب که بتواند قوس پایتان را پوشش دهد، پیدا کنید. استفاده از کفش مناسب با پایتان و درست راه رفتن ، میتواند تا حدی فشار روی لگن، زانوها و مچ پایتان را که ناشی از پای صاف و یا پای قوس دار می باشد، جبران کند.

از نگهدارنده زانو استفاده کنید. پیاده روی می تواند به تقویت ماهیچه های اطراف زانو کمک کند، اما شاید نیاز باشد تا از یک ابزار برای حمایت از زانویتان استفاده کنید. یک نگهدارنده مخصوص زانو، میتواند یک ترفند خوبی باشد. البته بهتر است با دکترتان در این باره حتما مشورت نمایید.

پیاده روی بر روی سطوح مختلف. پیاده روی بر روی سطوح سخت مانند سنگ و یا مسیرهای از جنس سیمان، قطعا فشار بیشتری به بدنتان وارد می کند. برای شروع بهتر است که در سطوح ساده تر شروع به پیاده روی کنید، و با افزایش سازگاری تان، میتوانید سطوح سخت تر را برای پیاده روی انتخاب کنید.

بهانه برای پیاده روی

۷.”من از پیاده روی تنهایی لذت نمی برم”

این بهانه، یکی از بهانه های موردعلاقه بسیاری از افراد است. البته که میتوان کمی به این گونه افراد حق داد، اما چه چیزی مهم تر از سلامتی شما است؟ میخواهید سلامتی تان را فدای این کنید که پیاده روی به تنهایی برایتان لذت بخش نیست !!!.

با اینحال میتوانید از راه کارهای زیر برای پیداکردن فرد یا گروهی برای پیاده روی استفاده کنید.

به یک باشگاه پیاده روی ملحق شوید. امروزه با شبکه های اجتماعی فراوان به راحتی میتوانید در سطح شهرتان، باشگاه هایی را برای این مورد پیدا کنید و به آنها ملحق شوید. باشگاه های پیاده روی یکی از بهترین مکان ها برای پیدا کردن دوست برای پیاده روی هستند.

به رخداد های پیاده روی ملحق شوید. لازم نیست که حتما در مسابقات پیاده روی شرکت کنید. معمولا رخداد های پیاده روی خانوادگی در بازه سنی نامحدود در بعضی شهرها برگزار می شود که بیشتر جنبه سرگرمی دارد. آنجا میتوانید دوستان خوبی برای پیاده روی پیدا کنید.

ایمن پیاده روی کنید. چه تنهایی پیاده روی کنید، چه همراه با دوستانتان، ایمنی همیشه باید جزو اولویت هایتان باشد. اگر در جاده پیاده روی میکنید، مخالف ترافیک پیاده روی کنید تا ماشین ها را ببینید. یا ساعت های خلوت را برای پیاده روی انتخاب کنید. همیشه موبایل تان را همراه داشته باشید تا در مواقع اورژانسی بتوانید درخواست کمک کنید.

بهانه برای پیاده روی

۸.”پیاده روی خسته کننده س”

درسته، شاید پیاده روی به اندازه دویدن، هیجان انگیز نباشد. اما شما میتوانید برای اینکه تجربه بهتری هنگام پیاده روی داشته باشید، بعضی کارهای زیر را انجام دهید.

 اهداف در دسترس برای خودتان تعیین کنید. یک برنامه ورزشی بر روی گوشی تان نصب کنید. به مرور زمان سرعت، تحمل، ضربان قلب و کالری سوزی تان را طی هر هفته بررسی کنید و سعی کنید هفته آتی، عملکرد بهتری ثبت کنید.

مسیرتان را عوض کنید. اگر فقط از مسیرهای شهری برای پیاده روی استفاده می کنید، سعی کنید مسیرهای جنگلی، کوهستانی را امتحان کنید. البته باید این مسیرها را وقتی امتحان کنید که بدنتان توانایی داشته باشد.

سرعت تان را تغییر دهید. سرعت تان را متناوبا افزایش دهید و کاهش دهید. کمی بدوید، پیاده روی کنید، طناب بزنید و یا هنگام پیاده روی، دستانتان را نیز حرکت دهید.

کراس تراینینگ. از ورزش های کراس مانند شنا، تمرینات وزن بدن، دوچرخه سواری و دیگر ورزش های این شکلی میتوانید در روز هایی که یپاده روی نمی کنید، استفاده کنید.

از زمان برای رشد استفاده کنید. بجای اینکه صرفا پیاده روی کنید، میتوانید هنگام پیاده روی، به کتاب صوتی یا پادکست های مورد علاقه تان گوش دهید. البته استفاده از هدفون در برخی اماکن، مانند جنگل و کوهستان و جاده، از نظر ایمنی درست نیست.

در آخر اینکه، اگر چیزی برایتان مهم باشد، قطعا در برنامه روزانه تان، جایی برای آن پیدا خواهید کرد. سلامتی باید جزو اولویت های زندگی تان باشد، که با سبک زندگی سالم همراه با ورزش و تغذیه سالم به دست می آید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا