به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

چطور برای شروع دویدن خودباوری داشته باشم؟

شروع یک برنامه دویدن میتواند ترسناک باشد. تعداد کمی از افراد هستند که در روزهای اول دویدن شان، احساس یک دونده را داشته باشند. بعضی از آنها نگران حرف های مردم هستند و اینکه آیا دویدن شان احمقانه به نظر می رسد یا نه !

نگران نباشید. این نگرانی های کوتاه مدت برای بیشتر دونده های مبتدی وجود دارد، اما نباید مانع پیشروی شما به سمت اهداف بلندمدت تان شود – مهم نیست اهداف تان چه هستند. در این مطلب قصد داریم تا به چند نکته برای برطرف کردن این نگرانی دونده های مبتدی اشاره کنیم و اینکه آنها چطور میتوانند به عنوان یک دونده مبتدی خودباوری و اعتمادبنفس داشته باشند و برای شروع این رشته ورزشی، از نظر ذهنی بیشتر از قبل آماده شوند. با ادامه مطلب همراه مان باشید.

آیا شبیه دونده ها هستم؟

ترس از اینکه بعضی از افراد شما را در حال دویدن در جاده، یا بر روی تردمیل ببینند، بسیاری از افرادی که قصد شروع دویدن دارند را از شروع این رشته هیجان انگیز، منصرف می کند.

دونده ها چه فکری می کنند؟

به عنوان یک دونده، شما شایسته احترام از سوی دیگر دونده ها هستید. چه بخواهید و چه نخواهید، این احترام را دریافت خواهید کرد. دونده ها از دویدن سایر دونده ها در جاده ها و مسیرهای دیگر لذت می برند. دونده ها از دویدن شان لذت می برند، پس چرا باید از دیدن افرادی که در حال انجام آن هستند، این حس را نداشته باشند؟

همچنین، از یاد نبرید که همه دونده ها، زمانی یک دونده مبتدی بوده اند، بنابراین شما را به عنوان یک دونده مبتدی درک می کنند که در اویل دویدن تان، چه ذهنیت و تفکراتی خواهید داشت.

اگر از دویدن در کنار سایر دونده ها، احساس خود کم بینی می کنید، از یاد نبرید که آنها نیز روزی مبتدی بوده اند. با آنها درباره اینکه چطور دویدن را شروع کرده اند، حرف بزنید. از تجربیات آنها استفاده کنید.

افراد غیر دونده چه فکری می کنند؟

بعضی از دونده ها درباره نظرات دیگران، نگران هستند. اگر گاهی اوقات این نگرانی ها به سراغ تان آمد، به خودتان یادآوری کنید که در حال انجام یکی از پرفایده ترین رشته های ورزشی دنیا هستید، فوایدی که افرادی غیردونده از آنها بی بهره هستند. واقعیت این است بیشتر افراد غیر دونده هم از دونده ها حمایت می کنند. وقتی در جاده و مسیرهای کوهستانی می دوید، از واکنش های مثبت آنها می توانید این برداشت را داشته باشید.

همچنین، افرادی که واقعا برایتان اهمیت دارند، به احتمال زیاد تحت تاثیر تلاش تان قرار خواهند گرفت. جدای از این، شما در حال شروع سبک زندگی سالم و ارتقای سلامتی جسم و ذهن تان هستید. به خودتان افتخار کنید که کارهایی را جهت سلامتی ذهن و جسم تان انجام می دهید.

چند قدم برای بهبود اعتمادبنفس تان به عنوان یک دونده

به عنوان یک دونده، بهتر است که کارهایی را جهت شبیه شدن بیشتر به دونده ها انجا م دهید.

مانند دونده ها لباس بپوشید

پوشیدن لباس های مخصوص دویدن، ممکن است باعث راحتی بیشترتان هنگام دویدن در مکان های عمومی شود.

کفش های دو

پوشیدن کفش های مخصوص دویدن، نه تنها اعتمادبنفس تان را افزایش خواهد داد، بلکه باعث بهبود دویدن تان خواهد شد و احساس بهتری نیز هنگام دویدن خواهید داشت.

فرم صحیح دویدن را بیاموزید

شاید اگر نحوه درست دویدن را بدانید، اعتمادبنفس بیشتری داشته باشید. اگر بتوانید چند نکته ساده را برای پیروی از فرم صحیح دویدن، دنبال کنید، قطعا اعتمادبنفس بیشتری خواهید داشت. اما در نظر بگیرید وقتی با پاشنه می دوید یا قوز کرده اید، دیگران درباره تان چه فکری خواهند کرد؟

البته که فکر دیگران اهمیت ندارد. اما شما وقتی دویدن را شروع می کنید، باید اصول اولیه آن را رعایت کنید.

یکی از اشتباهات رایج دونده های مبتدی درباره نحوه دویدن شان، دویدن با پاشنه پا است. دویدن با پاشنه پا میتواند باعث افزایش مصدومیت پا و لگن و کمر شود. بنابراین بهتر است با سینه پا فرود بیایید.

همچنین بدنتان را کمی به جلو متمایل کرده و سرتان نیز به جلو باشد. از حرکات اضافی بازوها و سر جلوگیری کنید، چون تاثیر منفی روی عملکردتان خواهد داشت.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

با سرعتی بدوید که بتوانید حرف بزنید. نگران فرم اشتباه دویدن تان نباشید. از دویدن تان فیلم گرفته و با دونده های حرفه ای مقایسه کنید. به مرور زمان، اشتباه تتان را کمتر کرده تا بزودی بتوانید بدون اشتباه بدوید.

دوستان دونده پیدا کنید

دویدن در کنار دوستان و یا سایر افراد، اعتمادبنفس تان را هنگام دویدن افزایش خواهد داد. همچنین دویدن با دوستان، باعث افزایش انگیزه تان نیز می شود.

برای اینکه بتوانید دوستان دونده را پیدا کنید، میتوانید عضو باشگاه های دو شهرتان شوید. امروزه با شبکه های اجتماعی به راحتی میتوانید دیگر دونده ها را دنبال کرده و یک تیم دو تشکیل دهید.

دانش تان را درباره دویدن افزایش دهید

هرچه دانش تان را درباره دویدن بیشتر کنید، انگیزه و اعتمادبنفس تان بیشتر خواهد شد. فیلم مسابقات و تمرینات دونده های حرفه ای را نگاه کنید. در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، دونده ها و پیج هایی که درباره دویدن هستند مانند پیج دویدن عشق است را دنبال کنید. روزانه یا هفتگی سعی کنید، دقایقی را به مطالعه مقالات دویدن اختصاص دهید.

با عشق بدوید. وقتی عشق به کاری داشته باشید، پیشرفت تان نیز در آن زمینه بیشتر خواهد شد. وقتی عاشق دویدن شوید، بیشتر درباره آن مطالعه خواهید کرد. هر چه دانش تان درباره دویدن بیشتر شود، دونده بهتری خواهید شد. هرچه دویدن تان بهتر شود، بیشتر از قبل اعتمادبنفس و خودباوری خواهید داشت.

ایمن باشید

اگر به تنهایی می دوید، باید یک سری قوانین را جهت ایمنی تان رعایت کنید.

برای مثال، از دویدن در محله های شلوغ شهری پرهیز کنید. از دویدن در کوچه ها و خیابان هایی که از نظر امنیت مناسب نیستند، پرهیز کنید. همیشه سعی کنید، قبل از دویدن، مسیر دویدن تان را مشخص کرده و تمامی جوانب را بررسی کنید. با اینحال حتی اگر در این موقعیت ها نیز بودید، میتوانید با خودتان حرف بزنید تا دیگران فکر کنند که در حال مکالمه با فردی هستید که می داند شما کجا هستید.

اگر بعضی افراد اذیت تان کردند، سعی کنید به آنها بی توجه باشید و به دویدن تان ادامه بدهید. برگشت به عقب و داد و بیداد کردن فقط میتواند شرایط را بدتر کند. دویدن در مسیرهایی مانند پارک ها، مسیرهای جنگلی و …. رو در رو شدن با این افراد را کمتر می کند. این مورد میتواند به خصوص در ایران برای زنان و دختران دونده پیش بیایید. بنابراین بهتر است، تا حد امکان سعی کنید با گروه یا چند نفره بدوید و در صورت مواجه با چنین افرادی، هیچ واکنشی با آنها نشان ندهید.

همیشه کارت شناسایی تان همراه تان باشد. هیچ کسی نمیتواند پیش بینی کند که چه اتفاقاتی می تواند برایتان رخ دهد. فهمیدن اینکه شما که هستید در مواقع بحرانی مانند تصادف و … کمک زیادی به اورژانس خواهد کرد.

حرف آخر

مانند هر چیز دیگری، دویدن نیز مانند شروع هر کاری میتواند سخت باشد. هر چه بیشتر در اماکن عمومی بدوید، نگرانی تان درباره حرف های مردم کمتر خواهد شد و اعتمادبنفس تان نیز بیشتر و بیشتر می شود. فقط همیشه به یاد داشته باشید که باید به خودتان افتخار کنید که به خودتان اهمیت می دهید و کارهایی را در زندگی تان جهت بهبود سلامتی تان انجام می دهید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا