به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
تغذیه

مواد مغذی خرما | همه چیز درباره خرما

میوه درخت نخل خرما، از زمان های دور وجود داشته و حتی بعضی تاریخ دان ها بر این عقیده هستند که خرما زودتر از ۸۰۰۰ سال پیش کشت شده است. خرما، بومی خاورمیانه بوده و در این منطقه بیشتر از ۱۰۰ نوع گونه مختلف از آن وجود دارد. خرماها بر روی خوشه هایی در بالای درخت آویزان می شوند و انواع مختلفی دارند شامل خرمای سخت، خرمای خشک و نیمه خشک، خرمای نرم، خرمای بزرگ و غیره.

اگرچه به نظر می رسد که خرماها خشک هستند، اما آنها واقعا میوه های تازه ای هستند. خرمای تازه تنها ۳۰ درصد رطوبت دارد که به همین دلیل به میوه خشک معروف است. برای اینکه کامل برسند و برای خوردن مناسب شوند، باید به خوشه های نخل خرما متصل بمانند. اگرچه آنها، قبل از برداشت کمی خشک هستند، اما خرما را میتوان در بیشتر مغازه های میوه فروشی به عنوان میوه های تازه دید.

مواد مغذی خرما

مواد مغذی خرما فراون بوده و ما در این مطلب قصد داریم به تشریح آن بپردازیم. قبل از هر چیز به بررسی کربوهیدرات ها در خرما می پردازیم.

مواد مغذی خرما

کربوهیدرات در خرما

مقدار قند موجود در خرما، بسیار بالا است ( حدود ۷۰ درصد این قند، فروکتوز یا قند میوه می باشد) و شیرینی خرما در خرمای خشک بیشتر از خرمای تر و یا خیس می باشد. با اینکه خرما میوه ای شیرین است، اما منبع خوبی از فیبر نیز می باشد، همچنین آنها مقدار کمی نیز گلیسمیک دارند، به این معنی که وقتی به اندازه متوسط مصرف شوند، تاثیر خفیفی بر روی سطح قند خون می گذارند.

البته مطالعه ای در گذشته نشان داده است که خرماها به طور قابل ملاحظه ای قند خون افراد دیابتی و غیره را بالا نمی برند.

چربی در خرما

خرما بدون چربی و بدون کلسترول می باشد.

پروتئین در خرما

خرما حاوی مقدار کمی پروتئین است. شما باید برای خوردن پروتئین کافی روزانه، حتما از سایر منابع پروتئین نیز استفاده کنید.

مواد مغذی در خرما

برخلاف بیشتر میوه ها، خرما حاوی مقدار بسیار کم ویتامین سی نیز است. علاوه بر این، منبع ۶ نوع ویتامین از گروه ویتامین های بی بوده و شامل بیوتین، پنتونیک اسید و ۷ ماده معدنی دیگر مانند پتاسیم، مس، منیزیم و آهن نیز می باشد که همگی آنها برای سلامتی قلب حائز اهمیت هستند. علاوه بر این، خرما منبع خوبی از پلی فنول ها بوده که نوعی از آنتی اکسیدان ها می باشند که بدن را در برابر آسیب سلولی محافظت می کنند.

فواید سلامتی خرما

خرما منبع خوبی از فیبر است. فیبر، بخش دیرهضم کربوهیدرات بوده که نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا می کند، فیبر به شما کمک می کند تا احساس سیری کرده و کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد، همچنین به تنظیم روده ها کمک کرده و قند خون را نیز در حالت پایدار نگه می دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که به اندازه کافی فیبر می خورند، وزن سالم تری داشته و خطر بیماری قلبی و سرطان های مخصوصی در آنها کاهش پیدا می کند.

آلرژی و واکنش نسبت به خرما

واکنش های آلرژیک به خرما شایع نیست و معمولا به خارش و التهاب اطراف دهان در موارد کمی، محدود می شود. بیشتر آلرژی ها به خاطر کپک و یا سولفیت ایجاد می شوند. معمولا از سولفیت ها به عنوان نگهدارنده در خرماهای خشک استفاده می شود. علائم اغلب مشابه افرادی که مبتلا به آسم هستند، می تواند از خس خس خفیف تا واکنش های تهدید کننده سلامتی متفاوت باشد، که نیازمند ویزیت فوری پزشک می باشد. اگر فکر میکنید که نسبت به خرماها آلرژی دارید، از خوردن آنها پرهیز کرده و با پزشک خود مشورت کنید تا دلیل مشکل تان را پیدا کنید.

در مطالعه اخیر که بر روی حیوانات انجام گرفت، خرماهای غنی از پتاسیم موجب افزایش بالقوه مضر سطح قند خون مواد معدنی هنگام مصرف داروی لیزینوپریل که برای درمان فشار خون بالا می باشد، شد. بنابراین در صورتی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برید، حتما با دکترتان در این باره مشورت کرده تا با محدویت های غذایی تان آشنا شده، به خصوص اگر از ببیماری های مزمن کلیوی یا دیابت نوع ۲ رنج ببرید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

بنر پکیج صفر تا صد دونده

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا