به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیانیوگا

فواید یوگا برای دونده ها | ۹ فایده یوگا برای دونده ها

گنجاندن یک برنامه منظم یوگا در برنامه ورزشی هفتگی تان به عنوان یک دونده، فواید بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید، برایتان در پی دارد. یوگا فواید بی نظیری دارد، فوایدی مانند: کاهش استرس، تعادل بهتر، افزایش قدرت ماهیچه ها و افزایش انعطاف پذیری دونده و …. .

جدای از اینها یوگا یک ورزش عالی کراس تراینینگ برای دونده ها می باشد. در دویدن فشار زیادی به مفاصل، رباط ها و ماهیچه ها و تاندون ها وارد می شود. اگر فقط و فقط بدوید، احتمال اینکه مصدوم شوید، بیشتر خواهد شد.

فواید یوگا برای دونده ها شگفت انگیز است. به طور خلاصه یوگا به دونده ها کمک می کند تا دامنه حرکتی شان را افزایش دهند و از نظر ذهنی قویتر از قبل شوند.

در ادامه به فواید یوگا برای دونده ها اشاره خواهیم داشت و بهتر این فواید را بررسی خواهیم کرد. با این مطلب همراه باشید.

فواید یوگا برای دونده ها

فواید یوگا برای دونده ها

۱.یوگا همه عضلات بدنتان را تقویت می کند

دویدن یک فعالیت تکراری بوده که ماهیچه های مشابهی را درگیر می کند. اما یوگا همه ماهیچه ها را در حرکات متفاوت به کار می گیرد. همچنین یکی مهم ترین فواید یوگا برای دونده ها ، افزایش قدرت و ثبات ماهیچه های لگن و باسن بوده که نقش بسیار حیاتی را در دویدن ایفا می کنند.

عضلات دونده های معمولی به طور منظم می توانند تحت تاثیر فشار و سختی قرار گیرند. بدون هیچ گونه حرکت اضافی، بدن سعی خواهد کرد تا با این فشار و سختی مقابله کند، در نتیحه فشار بیشتری به سیستم اسکلتی وارد می شود. در نهایت، عضلات نامتعادل، ضعیف تر می شوند و احتمال مصدومیت شان نیز بالاتر خواهد رفت. دونده ها به طور مداوم، یک حرکت تکراری را انجام می دهند و رو به جلو می دوند، در حالیکه یوگا، شما را مجبور می کند تا بدنتان در جهات مختلف به حرکت وادار کنید، در نتیجه ماهیچه های مختلفی درگیر می شوند.

۲.یوگا دویدن تان را بهبود خواهد بخشید

تقویت هسته مرکزی بدن شامل: شکم و کمر یکی دیگر از فواید یوگا برای دونده هاست. تقویت این نواحی از بدن به بهبود فرم دویدن دونده کمک کرده و باعث درست دویدن دونده می شود.

یوگا میتواند هر ماهیچه ای را قوی کند، اما چون در بسیاری از حرکات یوگا، تاکید زیادی روی ثبات و دامنه حرکتی لگن می شود، میتواند فواید بی نظیری برای دونده ها داشته باشید. همانطور که می دانید، لگن نقش حیاتی را در دویدن ایفا می کند. هرچه لگن قویتری داشته باشید و دامنه حرکتی آن نیز بیشتر باشد، در نتیجه عملکردتان طی دویدن، قطعا بهتر خواهد شد.

اگرچه یوگا به تقویت کل بدن کمک می کند، اما حرکات مخصوصی که در آنها لگن، باسن، نیم تنه پایین کمر و شکم و یا ران هدف قرار دارند، قطعا حرکات بهتری برای دونده ها هستند. اما یوگا فقط به تقویت این نواحی کمک نمی کند، بلکه با تقویت بازوها و همچنین بهبود نفس کشیدن، به دونده کمک خواهد کرد تا بهتر و عمیق تر نفس کشیده و حرکات بازوی بهتری به هنگام دویدن داشته باشد.

۳.یوگا به شما می آموزد تا از تنفس تان به عنوان یک وسیله استفاده کنید

یوگا با مدیتیشن و بعضی حرکات به دونده ها می اموزد تا بتوانند بهتر نفس بکشند و تنفس عمیق و آرامش بخش داشته باشند. شکی در این نیست که تنفس عمیق به تقویت شش ها کمک کرده و همچنین به بهبود نحوه تنفس دونده طی دویدن، کمک زیادی خواهد کرد.

۴.یوگا به انعطاف پذیری تان نیز کمک خواهد کرد

حرکات کششی برای دونده ها حیاتی هستند، و یوگا یکی از بهترین روش ها برای ریکاوری بدن دونده ها است. افزایش انعطاف پذیری یکی دیگر از فواید یوگا برای دونده ها است که به آنها کمک می کند تا کمتر مصدوم شوند و بهتر نیز بدوند.

با اینحال به هیچ عنوان توصیه نمی شود که حرکات کششی یا یوگا را قبل از گرم کردن بدن تان یا قبل از دو انجام دهید. اجازه دهید بدنتان خوب گرم شده و یا بعد از دویدن، زمانی را به یوگا و حرکات کششی اختصاص دهید. انجام حرکات یوگا علاوه بر بهبود انعطاف پذیری به تقویت و بهبود دامنه حرکتی دونده نیز کمک می کند.

۵.یوگا برای ریکاوری و استراحت عالی است

بسیاری از مصدومیت های دویدن، در نتیجه نبود توازن ماهیچه ای دونده ها است. یوگا به دونده ها کمک می کند تا استحکام و پایداری شان را افزایش داده و از مصدومیت به دور باشند. بیشتر حرکات یوگا، گروه بزرگی از ماهیچه ها را در بر می گیرند، بنابراین یوگا می تواند به تقویت ماهیچه های ضعیف دونده ها کمک بسزایی کند.

یوگا همچنین برای دونده هایی که مصدوم شده اند نیز یک فعالیت ورزشی عالی است. یوگا می تواند با حرکات نرم و کششی آرام به ریکاوری و بازگشت سریع دونده به فعالیت اش کمک کند.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

با توجه به نوع مصدومیت تان، انجام ملایم حرکات یوگا همراه با یک مربی با تجربه، یک روش عالی برای درمان و ریکاوری مصدومیت ها است. یوگا به دونده ها کمک می کند تا با حرکات کششی و بعضی حرکات خاص دیگر، به بهبود عملکردشان و پیشگیری از انواع مصدومیت ها کمک کرده و با نحوه درست تنفس، هرچه بهتر عملکردشان را بهبود بخشند.

معمولا بیشتر مصدومیت ها نیاز به استراحت دارند، اما انجام یوگای همراه با تنفس و مدیتشن بسیار برای دونده ها مفید خواهد بود. حرکات کششی یوگا، یک روش عالی برای التیام بافت ها و ماهیچه های آسیب دیده است.

۶.یوگا ذهن تان را تمرین می دهد

جدای از فواید جسمی یوگا برای دونده ها، یوگا دونده ها را از نظر ذهنی نیز قوی می کند. یوگا به شما آموزش می دهد تا با افکار منفی و حواس پرتی های غیر منتظره ای که در طول دویدن، ممکن است بوجود بیایند، مقابله کنید.

دویدن یکی از رشته های ورزشی دنیاست که ذهن در آن خیلی درگیر است. بدن و ذهن به شما می گویند که متوقف شوید، اما باید همچنان ادامه دهید. شما می توانید با یوگا، هرچه بهتر تمرکزتان را بهبود بخشید. شما می توانید با تمرکز بر احساسات بدن و محیط اطراف آن را در طول دویدن کنترل کنید. اجازه دهید افکار درونی تان وارد محیطی بدون پاسخ و واکنش بدن و ذهنتان شوند. دویدن را به یک مدیتیشن تبدیل کنید. رسیدن به این مرحله زمان می خواهد، اما با تمرین می توان به آن دست یافت.

دونده ها همچنین می توانند از یوگا برای بهبود شهود و توجه شان به پاسخ های بدنشان استفاده کنند. برای مثال، بدن شما طی دویدن، مقدار زیادی اندورفین تولید کرده که میتواند باعث حس خوب تان شده و دردتان را کمتر کند. یوگا به نوبه خود، به شما کمک می کند تا درد واقعی را از درد ناشی از مصدومیت تشخیص دهید.

۷.یوگا شما را قویتر می کند

حرکات یوگا به تقویت ماهیچه های مورد استفاده در دویدن و ماهیچه هایی که کمتر استفاده می شوند کمک زیادی می کند. ماهیچه هایی مانند ماهیچه های کمر، شکم، نیم تنه پایین و ….

۸.یوگا به بهبود شکل بدنی تان نیز کمک خواهد کرد

شکل بدنی و ژست بدنی پایه یک دویدن کارآمد و موثر است. یوگا به ما آموزش می دهد بدون هیچ گونه تنشی، کمرمان را تمرین دهیم و قویتر کنیم. حرکات کششی و قدرتی یوگا به تقویت ماهیچه های هسته مرکزی بدن کمک زیادی می کند. قطعا هرچه کمر و شکم قویتری داشته باشید، شکل بدنی تان نیز بهتر شده و بهتر خواهید دوید.

۹.سلامتی کمر

کمردرد یکی از معضلات بیشتر دونده ها است. حرکات کششی و قدرتی یوگا به تقویت و کاهش درد کمر می کنند.

حرف آخر

شکی در این نیست که فواید یوگا برای دونده ها بی نظیر است. همیشه گفته ایم که دونده باهوشی باشید، نه دونده ای که صرفا می دود. دونده باهوش دونده ای است که تمرینات متنوعی داشته و از برنامه تمرینی و تغذیه مناسبی پیروی می کند. تمرینات منظم قدرتی، و کراس تراینینگ به همراه دویدن، شما را قویتر کرده و ورزش هایی مانند یوگا به بهبود دامنه حرکاتی و تقویت کل بدنتان کمک می کند. در نتیجه قطعا شما دونده بهتری خواهید شد. سعی کنید، بعد از اتمام دویدن تان، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه را به یوگا و حرکات کششی آن اختصاص دهید. و یا هر هفته یک روز را صرفا به این ورزش آرامش بخش و در حین حال بسیار مفید اختصاص دهید.

بعد از مدتی از فواید شگفت انگیز آن، تعجب خواهید کرد.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا