به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
سلامت

دویدن با آسم | چگونه با آسم بدویم؟

بسیاری از افرادی که مبتلا به آسم هستند، اعتقاد دارند که دویدن و آسم می تواند یک ترکیب بد باشد. با اینحال، دویدن با آسم می تواند برای بدنتان عالی باشد، اگر آسم تان تحت کنترل باشد. از سویی دیگر، دویدن با آسم همچنین می تواند منجر به بدتر شدن علائم آسم شود اگر آسم تان را خوب کنترل نکرده باشید.

در سراسر جهان، دونده های زیادی وجود دارند که آسم دارند از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا افرادی مثل شما. اگر می خواهید دوباره، دویدن را شروع کنید، باید به برخی نکات که می تواند به شما کمک کند تا از حملات پرهیز کرده و بیشترین بهره را از دویدن تان ببرید، توجه کنید.

فواید دویدن برای افراد مبتلا به آسم

دویدن با آسم، فوایدی نیز دارد. دویدن باعث قویتر شدن عضلات تنفسی تان شده و به کنترل وزنتان نیز کمک خواهد کرد. همچنین دویدن باعث می شود تا بهتر بتوانید آسم را کنترل کرده و باعث کاهش خطر بیماری های قلبی نیز می شود.

رفتن به بیرون و فهمیدن اینکه با وجود مبتلا به آسم بودن، می توانید بدوید، احساس خوبی به شما خواهد داد. البته که دویدن فواید و مزایای بی نظیر جسمی و روانی دارد، اما همین توانمندسازی ذهنی که یکی از فواید روانشناختی بیشتر ورزش ها خصوصا دویدن است، نتیجه یک برنامه منظم دویدن است.

دویدن چگونه موجب حمله آسم می شود؟

بینی شما به طور معمول، شش هایتان را با گرم کردن هوا و با عمل فیلتراسیون، محافظت می کند. وقتی که با آسم می دوید، بدن شما به هوای بیشتری نیاز داشته و شما تنفس از طریق دهان را شروع خواهید کرد. بنابراین بینی شما گرم نشده، مرطوب نمی شود و عمل فیلتراسیون را خوب انجام نخواهد داد. در نتیجه، این عوامل می تواند منجر به افزایش خطر علایم آسم شود.

دویدن با آسم

۱۳ نکته برای دویدن با آسم

هدف اصلی هر ورزشی در مرحله اول، استفاده از ورزش برای داشتن یک بدن و جسم سالم و زندگی سالم است. به عنوان فردی که مبتلا به آسم هستید، شما می توانید با دویدن به این هدف برسید، اما باید اقدامات احتیاطی را در مورد دویدن به کار بگیرید تا اطمینان یابید که دویدن منجربه بدتر شدن آسم تان نمی شود. اقداماتی شامل موارد زیر:

۱.ملاقات با دکتر متخصص. مثل هر بیماری مزمنی، باید حتما قبل از اقدام به دویدن، در مورد شروع دویدن با دکترتان مشورت کنید. به احتمال زیاد، دکترتان از شما بخواهد که آسم تان را تحت کنترل داشته باشید و توصیه هایی را نیز جهت کنترل آن در هنگام دویدن خواهد کرد.

۲.محدودیت هایتان را بدانید. دویدن یکی از فعالیت های شدیدی است که می تواند به نسبت دیگر ورزشها، منجر به بدتر شدن آسم تان شود. پس، به آرامی شروع کنید و همیشه مسافت و سرعتی که مناسب شماست را مشخص نمایید.

۳.از دخانیات دوری کنید. با توجه به مرکز کنترل بیماری CDC، حدود ۲۱ درصد از افراد بزرگسال مبتلا به آسم، سیگار می کشند و بیشتر آنها، سیگار کشیدن را از جوانی شروع کرده اند. دود تنباکو شش ها را تحریک کرده و آسم را بدتر می کند. سیگار کشیدن طی حاملگی حتی می تواند خطر ابتلا به آسم کودک را بیشتر کند. ترک کردن دخانیات (سیگار، قلیان و ….) به شما کمک خواهد کرد که بهتر نفس بکشید و بهتر بدوید.

۴.آب و هوا را بررسی کنید. اگر آب و هوای سرد، دویدن با آسم را بریتان سخت می کنید، می توانید در فضای های سرپوشیده مانند پیست و یا باشگاه بر روی تردمیل بدوید. اگر دوست دارید در بیرون بدوید، مطمئن شوید که یک ماسک یا شال را بر روی دهان و بینی تان قرار داده تا مقدار ورودی هوای سرد را به شش هایتان کاهش دهید. البته دویدن در آب و هوای مرطوب و گرم در فضای بیرون، برایتان بهتر است. البته دقت داشته باشی، بعضی از افراد با آب و هوای گرم و مرطوب، علایم آسم شان بدتر می شود. بنابراین، باید با توجه به حساسیت خودتان، بهترین آب و هوا را برای دویدن انتخاب کنید.

۵.همیشه اسپری مخصوص بیماران آسمی را همراه تان داشته باشید. خیلی خیلی مهم است که اسپری مخصوص آسم را همیشه و حتی هنگام دویدن، همراه خودتان داشته باشید. اگر هنگام ورزش، علایم تنگی نفس را تجربه کردید، شما می توانید بلافاصله از آن استفاده کنید. حتی شاید دکترتان به شما توصیه کند که قبل از شروع ورزش تان از آن استفاده کنید تا از وقوع علایم آسم پیشگیری کنید.

۶.آسم تان را زیر نظر بگیرید. باید قبل از دویدن تان، آسم تان را به خوبی کنترل کنید. در غیر اینصورت، بهتر است که ندوید. بنابراین، شرایط را زیر نظر بگیرید و همه تجویز ها و دستورالعمل هایی که دکترتان به شما داده است را اجرا کنید.

۷.برنامه مخصوص آسم تان را برای یک دویدن ایمن دنبال کنید. با دکترتان در مورد برنامه آسم تان (شامل پرهیز ها و باید و نبایدها) مشورت کرده تا بدانید چطور این برنامه می تواند به ورزش تان کمک کند. اگر در شرایط خوبی (مناسب دویدن با آسم ) نیستید، نباید ورزش کنید، چون ورزش می تواند آسم تان را بدتر کند.

۸.گرم کردن و سرد کردن. از اینکه تغییرات ناگهانی در فعالیت تان بدهید، بپرهیزید، چون احتمال اینکه علایم آسم تان بدتر شوند، وجود دارد. به آرامی ورزش تان را با گرم کردن بدن شروع کنید – البته گرم کردن به این معنی نیست که با یک پیاده روی شروع کرده و بلافاصله ورزش شدید را شروع کنید. به همین ترتیب، ورزش تان را نیز ناگهانی متوقف نکنید. به آرامی، شدت ورزش تان را کاهش دهید و در انتها، حرکات کششی را انجام دهید.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

برای مثال: ۱۵ دقیقه را به گرم کردن بدنتان اختصاص دهید و دویدن با شدت مناسب خودتان را شروع کنید و سپس به آرامی سرعت تان را کم کرده تا برای سرد کردن بدن و حرکات کششی آماده شوید.

۹.وقتی بدوید که دانه های گرده گل ها کمتر است. سعی کنید در روزهایی که دانه های گرده افشانی گل ها زیاد است ندوید، یا حداقل در بازه های زمانی کوتاه بدوید. همچنین شما باید از دویدن در روزهایی که بادهای شدیدی می وزند، بپرهیزید چون احتمال اینکه آسم تان بدتر شود وجود دارد. البته تمامی این موارد را باید با دکتر متخصص تان مطرح کرده باشید.

۱۰.بعد از دویدن تان دوش بگیرید. اینکار باعث می شود آلرژی فصلی در خانه تان کاهش پیدا کند. دوش گرم و مرطوب بعد از دویدن می تواند فواید خوبی برایتان داشته باشد.

۱۱.بعد از باران بدوید. باران بسیاری از عوامل آسم مانند: گرده گل ها را از بین برده و مقدار آنها را خیلی کاهش می دهد. بهترین زمان برای دویدن با آسم ، یک روز بارانی، مرطوب، ابری و بدون باد است.

دویدن با آسم

۱۲.ماسک را از یاد نبرید. استفاده از ماسک می تواند علایم آسم را کاهش دهد.

۱۳.هیدراته باشید. طبق تحقیق دانشگاه بوفالو، کم آبی طی ورزش می تواند منجر به بدتر شدن علایم آسم شود. هر چه که بدنتان کم آب تر شود، دهانتان و گلویتان و در نتیجه شش هایتان خشک تر می شوند. در نتیجه، تنفس برایتان سخت تر خواهد شد. بنابراین سعی کنید همیشه به اندازه کافی قبل از دوهایتان، آب به اندازه کافی نوشیده باشید و بدنتان هیدراته باشد.

حرف آخر

باید به خودتان افتخار کنید که می خواهید در هر شرایطی بدوید. اما نکته مهم این است که ورزش برای سلامتی ما می باشد و نباید طوری ورزش کنیم که سلامتی مان را به خطر بیاندازد. اگر زیر نظر دکتر متخصص، به بایدها و نبایدهای بیماری تان توجه کنید، می توانید این رشته فوق العاده را شروع کرده و حتی به مرور زمان، شش هایتان را نیز قویتر کرده و علایم بیماری تان نیز کمتر شود.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا