به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
تغذیه

۱۷ خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

تغذیه مناسب بعد از دویدن، باید به دونده کمک کند تا به روند ترمیم و بازسازی بافت ها و عضلات اش در ریکاوری کمک کند. از این رو در ادامه با خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن آشنا خواهیم شد که به ترمیم و بازسازی عضلات تان کمک زیادی می کنند. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱.آب تره

آب تره یک خوراکی عالی برای ریکاوری و ترمیم بافت های بدن است. آب تره حاوی مقدار کافی آهن، ویتامین سی و کلسیم نیز می باشد.

هر زمان که آب تره میتوانید بخورید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۲.گوشت گوزن

گوشت گوزن، حاوی پروتئین بیشتر در ازای کالری کمتر در مقایسه با دیگر گوشت ها بوده که منبع عالی آهن و روی نیز می باشد.

یک استیک ۷۵ گرمی را بعد از یک دو سخت میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۳.آب جو (بدون الکل)

حاوی فنول های آنتی اکسیدان قوی است. یک تحقیق آلمانی نشان داد دونده هایی که ۳ هفته قبل از شروع ماراتن مونیخ شروع به نوشیدن آب جو بدون الکل کرده اند، التهاب کمتری را به نسبت دیگر افراد، بعد از دویدن تجربه کرده اند.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۴.سیب

سیب علاوه بر اینکه حاوی مواد مغذی فراوانی است، حاوی کوئرستین نیز بوده که یک آنتی اکسیدان ضد التهاب است.

هر روز یک سیب میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۵.پروتئین وی

بنر پکیج صفر تا صد دونده

محصول جانبی که در فرایند تولید پنیر، تولید می شود( آب پنیر) و حاوی مجموعه ای کامل از آمینواسید ها بوده که سریعتر از سایر پروتئین ها در بدن جذب شده و سرعت بازسازی و ترمیم بافت ها و عضلات را بالاتر می برد. پروتئین وی همچنین حاوی گلوتاتیون نیز بوده که یک آنتی اکسیدان قوی است.

۳۰ دقیقه بعد از اتمام تمرینات سخت تان، پروتئین وی میل کنید. دقت داشته باشید در بعضی محصولات محلی، که از آب پنیر تهیه می شوند، پروتئین وی وجود دارد.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۶.چای سبز

یک مطالعه در سال گذشته نشان داد که بدن می تواند پلی فنول های ضد التهابی را از چای سبز، در طول دویدن، جذب کند. چای سبز همچنین حاوی کافئین نیز می باشد.

به جای چای معمولی در دوره ریکاوری تان میتوانید چای سبز بنوشید یا در اواسط مسابقه تان، میتوانید چای سبز میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۷.شیر

شیر، پروتئین های وی و کازئین و اسید های چرب امگا ۳ را فراهم می آورد. شیر پاستوریزه نشده، پروبیوتیک بیشتری را برای بدنتان فراهم می آورد که برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

یک لیوان شیر را قبل از خوابیدن در شب میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۸.ساردین

ساردین حاوی آهن، ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا۳ بوده که پروتئین کافی نیز دارد.

یک نان تست همراه با گوجه و سیر همراه با ساردین میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۹.آناناس

حاوی بروملین بوده که ضد التهاب است و به کاهش تورم، حساسیت و درد کمک می کند.

آناناس تازه میل کنید. آنانانس های کنسروی، بروملین کمتری دارند.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۰.پروتئین نخود

در مقایسه با دیگر جایگزین های پروتئین، نخود احتمالا گزینه بهتری است، چون حاوی اسیدآمینه های ضروری بوده که به راحتی نیز قابل هضم است.

سعی کنید، پروتئین نخود بدون افزودنی بخرید و یا به جای آن نخود  میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۱.بلوبری

بلوبری را میتوان یک نیروگاه آنتی اکسیدان نامید که باعث تقویت قلب و سلامتی استخوان شده و همچنین دارای فواید ضد التهابی است. بلوبری احتمالا بهترین منبع برای کاهش استرس اکسیداتیو دونده ها می باشد.

روزانه ۵۰ گرم بلوبری تازه یا فریز شده میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۲.آووکادو

به رشد ماهیچه ها کمک می کند، با حدود ۱۵ گرم چربی خوب به ازای هر میوه، مانند روغن زیتون، حاوی اسید اولئیک بالا بوده که برای تقویت قلب مفید بوده و برای مبارزه در برابر التهاب عالی است. آنها همچنین به جذب کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی نیز کمک می کنند.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۳.مرغ/بوقلمون

خیلی سخت است که این دو را از هم جدا کنیم. مرغ، کمی بیشتر از بوقلمون، پروتئین دارد، اما بوقلمون چربی کمتری دارد. هر دو، حاوی مقدار مساوی از اسید دی آسپارتیک هستند که برای ترمیم و بازسازی عضلات مفید است.

بدون پوست میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۴.سالمون

یک منبع عالی از پروتئین (۱۰۰ گرم سالمون حاوی، ۲۵ گرم پروتئین است) و امگا۳ می باشد. مطالعات اخیر نشان داده است که سالمون، همچنین حاوی مولکول های پروتئینی زیست فعال می باشد که ممکن است برای غضروف مفصلی، سودمند باشد.

حداقل ۵۰ گرم پروتئین به ازی دوره های تمرینی سنگین در هفته میل کنید.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۵.زردچوبه

این ادویه حاوی کورکومین و فلاونوئید بوده که برای تقویت استخوان مفید است.

سعی کنید بعد از تمرینات تان از زردچوبه استفاده کنید. بهتر است از ریشه آن استفاده کنید، چون به نسبت پودر آن، مفید تر و قوی تر است.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۶.گوشت گاو

یکی از بهترین گوشت ها برای رشد عضلات بوده که به هضم نیز کمک می کند. این خوراکی حاوی گلوتامین بوده که به جذب دیگر خوراکی ها در روده کمک می کند. گوشت گاو همچنین آهن خوبی دارد که به آسانی قابل جذب بوده و برای سلول های قرمز خون و عملکرد ماهیچه ای حیاتی است.

سعی کنید گوشتی گاوی را بخرید که گاو آن، از چمن تغذیه کرده باشد و ارگانیک و طبیعی باشد. یک استیک ۱۰۰ گرمی حاوی ۲۲ تا ۲۶ گرم پروتئین است.

خوراکی برای ریکاوری بعد دویدن

۱۷.تخم مرغ

تخم مرغ، تخم اردک، تخم بلدرچین، تخم غاز ها و …. همه اینها یک منبع غذایی عالی می باشند که زرده آنها حاوی کلسیم، آهن، فسفر، روی، تیامین، ویتامین بی ۶، بی ۱۲ و فولات و همچنین اسیدهای چرب امگا۳ می باشند.

۶ گرم پروتئین تان را از یک تخم مرغ بزرگ در روز بعد از تمرین، در صبحانه تان تامین کنید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا