به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
تغذیه

آیا همه غذاهای فرآوری شده ناسالم هستند ؟

غذاهای فرآوری شده شهرت بدی دارند و بیشتر مردم فکر می‌کنند که برای سلامتی‌شان مضر هستند. در حقیقت، به احتمال زیاد شنیده‌اید که خوردن غذاهای فرآوری شده اشتباه است. درست است بعضی از این غذاها، استحقاق اینکه به غذاهای بد شهره شوند را دارند، اما نه همه آنها. در حقیقت، بعضی از غذاهای فرآوری شده برایتان مفید هستند. در ادامه بهتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد که آیا همه غذاهای فرآوری شده ناسالم هستند؟

غذای فرآوری شده چیست؟

غذاهای فرآوری شده به دلایلی مانند استفاده آسان و ماندگاری بیشتر از حالت طبیعی خود تغییر پیدا کرده‌اند.

معمولاً بیشتر افراد فکر می‌کنند که همه غذاهای فرآوری شده، ناسالم و بد هستند؛ اما حقیقت این است، بسیاری از آنها ناسالم هستند، اما بعضی از آنها نیز سودمند و مفید هستند.

مشهورترین روش‌های فرآوری کردن غذاها عبارتند از کنسرو کردن، فریزکرن، سردسازی و گندزدایی. واقعاً روش‌های فرآوری این غذاها را ناسالم و بد نمی‌کند – بلکه عناصر و اجزای به کار گرفته شده برای فرآیند فرآوری نقش اساسی را ایفا می‌کند؛ بنابراین غذاهایی که با اجزا سالم و عناصر مفید، فرآوری می‌شوند برای رژیم غذایی‌تان مفید می‌باشند – فقط باید از غذاهایی که کالری بالا، چربی و سدیم بالا و ارزش غذایی پایینی دارند، پرهیز کرد.

غذاهای فرآوری شده خوب و سالم

شیر یک نوشیدنی فرآوری شده می‌باشد که برای از بین بردن باکتری‌ها از پاستوریزه کردن و برای اینکه چربی‌های آن از هم جدا نشوند، از هموژنیزه کردن استفاده می‌کنند. شیر کم چرب یا بدون چربی برای بیشتر افرادی که می‌توانند لاکتوز را هضم کنند، مناسب است.

غلات صبحانه نیز می‌توانند غذاهای فرآوری شده خوبی باشند که می‌توانید بخورید، به شرط اینکه از ۱۰۰% غلات(برای مثال از آرد سبوس دار برای ساخت آنها استفاده شود) برای ساخت آنها استفاده شده باشد و با دیگر مواد مغذی غنی شده باشند.

متاسفانه، بیشتر غلات صبحانه با شکر زیادی درست می‌شوند و همچنین فیبر کمی نیز دارند. همیشه قبل از خریدتان، برچسب مواد مغذی آن محصول را بخوانید تا به شما در یک انتخاب خوب برای غلات صبحانه کمک کند.

انجماد به حفظ بیشتر موادمعدنی و ویتامین‌ها کمک کرده و همچنین حفظ و نگهداری آنها را در طول سال امکان پذیر می‌کند.

میوه و ها آب میوه‌ها نیز بیشتر مواقع سودمند هستند، البته باید به مقدار شکر استفاده شده در آنها و نیز سدیم آنها نیز توجه کرد. بعضی از آب میوه‌ها، مانند آب پرتقالِ بعضی از برندها، با کلسیم و دیگر موادمغذی غنی شده‌اند که ارزش غذایی آنها را بیشتر می‌کند.

بلغور جو دوسر، ماهی منجمد شده و غذاهای دریایی، سالمون و تن کنسرو شده سالم هستند. میوه‌های خشک شده، آجیل و دانه‌های روغنی و نان کامل تهیه شده از %۱۰۰ غلات نیز جزو غذاهای فرآوری شده مفید و سالم هستند.

غذاهای فرآوری شده ناسالم و بد

غذاهای فرآوری شده‌ای که با اسید چرب ترانس و مقدار زیادی از سدیم و شکر درست می‌شوند، مطمئناً برایتان خوب نیستند. آن‌ها مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی داشته و خوردن بیش از حد این نوع غذاها برای سلامتی‌تان می‌تواند دردسر ایجاد کند.

از خوردن این نوع غذاهای فرآوری شده پرهیز کرده و یا آنها به مصرف حداقلی برسانید.

  • غذاهای کنسروی با سدیم و چربی بالا
  • ماکارونی‌های ساخته‌شده با آرد سفید (ماکارونی ساخته‌شده با آرد کامل (سبوس‌دار) برای سلامتی مفید است)
  • خوراکی‌های میان وعده با کالری بالا مانند چیپس و آب‌نبات
  • غذاهای منجمد و ماهی‌های منجمد شده که سدیم بالایی دارند
  • بیسکویت‌ها و کیک‌های بسته‌بندی‌شده (برچسب خوانده شود)
  • غذاهای بسته‌بندی‌شده‌ای که چربی و سدیم بالایی دارند
  • غلات شیرین صبحانه
  • گوشت‌های فرآوری شده

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

بنر پکیج صفر تا صد دونده

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا