به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
کاهش وزن

تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی

کاهش وزن یکی از مهم ترین بحث های همه جوامع دنیا می باشد. امروزه بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، می خواهند وزن شان را کاهش دهند. اما سوال اساسی این است که: تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی چیست؟ بیشتر افراد فکر می کنند که این دو اصطلاح، معنی مترادف هم را دارند، اما چنین نیست.

بعد از اینکه این مطلب را مطالعه کردید، تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی را خواهید فهمید، و با توجه به دانسته هایتان تصمیم خواهید گرفت که باید دنبال کاهش وزن باشید یا کاهش چربی بدن.

تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی

بیایید قبل از شروع مطلب اصلی، به تعریف این دو اصطلاح بپردازیم.

کاهش وزن. شما می خواهید که حجم بدنی تان را کاهش دهید که تشکیل یافته از استخوان ها، ماهیچه ها، اعضای بدن و چربی بدن و … می باشد.

کاهش چربی. شما می خواهید که مقدار چربی بدن تان را کاهش دهید. ۱۰ درصد چربی برای مردان و ۱۵ درصد چربی برای زنان، یک بازه سالم می باشد.

مشکلات کاهش وزن. اگر میخواهید وزن کم کنید، احتمالا به این دلیل است که بیش از حد چربی دارید. افرادی هستند که باید قبل از شرکت در رقابت هایشان، وزن کم کنند مانند کشتی گیران، اما بیشتر آنها دوست دارند که چربی شان را از دست بدهند.

غیر قابل اطمینان. وزن بدن شما می تواند روزانه نوسان کند، چون تحت تاثیر معده، روده، و مثانه شما قرار دارد، حتی کاهش و یا افزایش آب بدن، کاهش و یا افزایش بافت ماهیچه ای بدن و باقی موارد… همه اینها می تواند باعث نوسان وزن شما در روز شود.

بی ربط. ۲ نفر بالا با قد و وزن مشابه کلا با هم متفاوت هستند، چون یکی از این دو نفر، چربی بدن کمتری دارد. برای مثال می توانید عکس بالا را تماشا کنید.

تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی

 نکته ای که نشان می دهد BMI ناقص است: چون میزان چربی بدن شما در BMI لحاظ نمی شود. هر دو فرد بالا، یک BMI یکسان دارند، اما یکی از آنها به دلیل بافت چربی کمتر، سالم تر از دیگری است.

چگونه مقیاس وزن می تواند شما را گمراه کند. لباس ها، آیینه ها، و تصاویر دروغ نمی گویند. مقیاس وزن به تنهایی می تواند بدترین دشمن شما برای از بین بردن انگیزه تان باشد. برای مثال:

کربوهیدارت ها و آب. کربوهیدرات ها به آب متصل می شوند. بنابراین مصرف کمتر کربوهیدرات باعث کاهش وزن (کاهش آب بدن) می شود. به همین دلیل است که در برخی رژیم هایی غذایی، وزن زیادی را در بازه زمانی کمی به سرعت از دست می دهید، در واقع بیشتر این وزن، آب بدنتان است!. البته که خوردن زیاد از حد کربوهیدرات نیز می تواند باعث افزایش وزن و در نتیجه افزایش نگهداری آب در بدن شود.

افزایش حجم ماهیچه ها و کاهش چربی. وقتی تمرینات قدرتی را شروع می کنید، شروع به کاهش چربی و در نتیجه افزایش حجم ماهیچه هایتان خواهید کرد. اما اگر مقیاس مان اندازه گیری وزن بدن باشد، خیلی تفاوت فاحشی را احساس نخواهید کرد و ممکن است که وزن بدنتان کاهش پیدا نکند. شما در حقیقت بافت چربی تان را از دست داده اید، که می توانید با ابزارهای مخصوص اندازه گیری چربی بدن، ببینید که چربی بدنتان چقدر کاهش یافته است.

تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی

چطور مطمئن شویم که چربی از دست می دهیم، نه ماهیچه. به عکس بالا نگاه کنید، ماهیچه ۲.۲ کیلوگرمی فضای کمتری را در مقایسه با چربی ۲.۲ کیلوگرمی اشغال کرده است. این به این معنی است که با تقویت ماهیچه ها، بدن تان فیت تر و خوش هیکل تر خواهد بود. روش هایی برای از دست دادن چربی بدون کاهش حجم ماهیچه ها مانند موارد زیر وجود دارند:

بنر پکیج صفر تا صد دونده

قویتر شوید. تمرینات قدرتی، مانع از دست دادن و کاهش حجم ماهیچه ها می شوند.

تغذیه سالم تری داشته باشید. سعی کنید ۹۰ درصد غذایی که می خورید، بدون فرآورده باشد و مقدر کمتری کربوهیدرات های نشاسته دار مصرف کنید.

شما می توانید ورزش های کاردیو مانند دوچرخه سواری، دویدن و … را انجام دهید تا سرعت چربی سوزی تان افزایش یابد. اما بدون تمرینات قدرتی، ورزش های کاردیو می تواند علاوه بر چربی سوزی، باعث کاهش حجم ماهیچه هایتان نیز شود.

چگونه یک بازه موفقیت آمیز داشته باشیم. نیازی به پیگیری هفتگی ندارید، چون تغییرات محسوسی نخواهید داشت و ممکن است شما را دلسرد کند. هر ۲ هفته سعی کنید، که روند کاهش وزن یا بهتر است بگوییم که کاهش چربی را بررسی کنید.

روزانه خودتان را وزن نکنید. وزن کشی روزانه می تواند باعث کاهش انگیزه شما شود. سعی کنید هر ۲ هفته یکبار خودتان را وزن کنید.

بیش از حد به آیینه نگاه نکنید. بیش از حد جلوی آیینه خودتان را ورانداز نکنید. می توانید هر ۲ هفته یکبار، عکسی از تمام بدنتان بگیرید و آن را با هفته قبل مقایسه کنید.

چربی بدنتان را اندازه بگیرید. یک ابزار مخصوص اندازه گیری چربی بدن را تهیه کرده و هر ۲ هفته یکبار آن را اندازه بگیرید.

عکس تمام رخ. از تمامی بدنتان عکس بگیرید. از گردنتان تا زانوهایتان، پشت، جلو، از بغل  و ران هایتان عکس بگیرید. و با عکس های ۲ هفته پیش تان مقایسه کنید.

آمار قدرتی. فعالیت هایتان را ثبت کنید. افزایش قدرت به معنای افزایش حجم عضلات است که با تمرینات قدرتی مانع از کاهش قدرت ماهیچه ها می شود.

همچنین به حرف های مردم نیز توجه کنید، و ببینید که آیا آنها تغییراتی را در شما مشاهده می کنند. لباس هایتان نیز می توانند گواه خوبی برای این قضیه باشند.

شما شاید نخواهید که وزنتان کاهش پیدا کند. بیشتر افرادی که که سنگین وزن هستند، می خواهند وزن کم کنند، آنها اغلب ذهنیت شان را بعد از کاهش چربی بدنشان تغییر می دهند. آنها متوجه می شوند که تا زمانی که چربی بدن آنها در بازه سالمی قرار دارد، می توانند همچنان بزرگ جثه ولی سالم باقی بمانند.

بنابراین تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی این است، که کاهش وزن منجر به کاهش حجم ماهیچه ها، کاهش حجم آب بدن و … می شود اما کاهش چربی بدن صرفا باعث از دست رفتن چربی اضافی بدن می شود.

با انجام تمرینات قدرتی و چربی سوزی، بدن فرد به مراتب خوش فرم تر و خوش هیکل تر می شود. اما کاهش وزن بدن به دلیل کاهش آب بدن و کاهش حجم ماهیچه ها، باعث می شود که آن فرد لاغر تر و ضعیف تر به نظر برسد.

پس این به شما بستگی دارد که آیا می خواهید صرفا لاغر شوید و یا در کنار از دست دادن چربی بدنتان با انجام تمرینات قدرتی و کاردیو، می خواهید که خوش هیکل تر به نظر برسید.

با
با
Translate by a professional
No Internet Connection
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for English (USA) -> Persian…
    • Create a new word list…
  • Copy

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا