به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
روانشناسی

چرا برای ورزش انگیزه نداریم ؟

اگر این روزها، اخبار مربوط به سلامتی  و تناسب اندام را دنبال کنید و روی چاقی تان تمرکز بیش از حدی داشته باشید، شاید این احساس در شما ایجاد شود که همه چیز را اشتباه انجام می دهید. شما همه روزه پشت کامپیوتر نشسته اید – اشتباه ! برای رفتن به هر جایی از ماشین استفاده میکنید – اشتباه ! خیلی زیاد تلویزیون تماشا میکنید، به اندازه کافی از پله ها استفاده نمیکنید، به اندازه کافی، ورزش نمیکنید – این لیست میتواند همچنان ادامه داشته باشید. به نظر می رسد که نشستن به اندازه رانندگی بدون کمربند ایمنی، خطرناک است، و این همان چیزی است که اکثر ما زمان خود را صرف آن می کنیم.

خیلی واضح است که جهان غیرمتحرک ما، علاقه ای به فعالیت زیاد ندارد، اما ما برای سالم ماندن و کاهش وزن به این فعالیت ها، احتیاج داریم. خب سوال اینجاست، که ما چطور میتوانیم کاری کنیم که ورزش جز جدایی ناپذیر زندگی مان شود؟ قدم اول این است تا ببینیم که پشت کم تحرکی ما، چه چیزی هست؟

چه چیزهایی شما را از ورزش منصرف میکنند؟

همه با دلایلی که مانع ورزش میشوند، آشنا هستیم – من خیلی سرم شلوغه، خیلی خسته م، خیلی خسته کننده س و یا گیج کننده س و غیره. اما آیا واقعا اینها دلیل هستند یا بهانه؟ ممکن است ما به خودمان بگوییم که خیلی مشغول و خسته هستیم، اما واقعیت این است که دلایل واقعی تر، اغلب عمیق تر هستند.

۱.فعال نیستیم!.

برای بسیاری از افراد، تمرینات ساختار یافته چیزی است که قبلا اصلا انجام نداده اند. در نتیجه، وارد کردن ورزش به یک برنامه شلوغ اغلب احساس غیر منتظره ای در افراد ایجاد میکند، درست مانند مهمان غیره منتظره. برنامه تان را دوباره با این مهمان تازه وارد تطبیق دهید، تا استرس و اضطراب ناشی از آن نیز کمتر شود.

این اغلب هنگامی اتفاق می افتد که ما متوجه میشویم که شروع یک برنامه تمرینی ممکن است نیاز به تغییرات بزرگی در زندگی ما داشته باشد، اینکه چطور زندگی میکنیم و چطور زمان مان را برنامه ریزی میکنیم. صرفا شما نباید شروع به ورزش کردن کنید، بلکه باید وقت و زندگی روزانه تان را آنالیز کرده تا زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید. این تغییرات در عادات و سبک زندگی، اغلب برای بعضی از افراد تحمل ناپذیر است!!.

۲.جهان امروزی نیاز به حرکت زیادی ندارد.

زندگی حال حاضر ما، فرصت های زیادی را برای حرکت به ما نمی دهد – امروزه ما برای انجام کارها، نیاز به حرکت زیادی نداریم.

اگر خانواده تان، خانواده ی فعالی باشد ، برایتان سخت نخواهد بود که چطور فعال باقی بمانید. اما اگر پایه محکمی نداشته باشید، شروع ورزش بعد از چندین سال بی تحرکی میتواند برایتان دشوار باشد.

۳.ورزش را لوکس می بینیم.

ما می دانیم که ورزش برای سلامتی خوب است، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و وزن را نیز کنترل میکند. با این حال، حتی اگر کارشناسان از ما بپرسند، که عملا ما را مجبور به انجام تمرین کنند، ما هنوز دنبال راهی هستیم که از ورزش فرار کنیم. بسیاری از ما فکر میکنیم که می توانیم با جراحی پلاستیک، دارو ، رژیم و یا هر چیزی دیگری، از فواید و مزایای ورزش بدون انجام آن بهره مند شویم.

۴.ورزش را دشوار یا بی معنی میبینم.

وقتی به ورزش فکر میکنید، چه تصویری از آن در ذهن تان نقش می بندد؟ دوچرخه سواری از دید شما، میتواند خسته کننده باشد؟ خودتان را در حال انجام یک نوع ورزش تصور کنید، چه احساسی خواهید داشت؟ متاسفانه، بسیاری از ما، ورزش را به عنوان یک چیز منفی می بینیم. خسته کننده س، بی معنی هستش، دشوار و تکراری و برچسب هایی از این قبیل. تصورتان را از ورزش بر روی کاغذی بنویسید، و خواهید دید که چرا از ورزش فراری هستید!

۵.نتایج فوری نیستند.

به احتمال زیاد اگر به یک فرد که از چاقی رنج میبرد، پیشنهاد کنید که داروی لاغری مصرف کند تا در مدت زمان خیلی کوتاهی، لاغر شود، پیشنهاد شما را قبول کند. اما اگر به همین فرد، پیشنهاد ورزش دهید، به احتمال زیادی، به شما خواهد گفت: که من میخواهم زودتر به نتیجه برسم، ولی با ورزش، دیرتر و سخت تر به نتیجه می رسم!.

برای اکثر موارد، در زندگی، اگر ما کاری را انجام ندهیم، پیامدهای فوری وجود دارد. اما اگر ورزش نکنید، چه اتفاقی برایتان می افتد؟ معمولا هیچی. حداقل، حالا هیچ اتفاقی برایتان نمی افتد. حتی با دانستن پیامد های ممکن مانند افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و سرطان ها، باز هم ما خیلی نگران نیستیم! با خودمان میگوییم شاید اصلا این موارد برایمان پیش نیاید! درست است ؟

آیا هر کدام از تفکرات بالا با تفکرات شما، یکی است؟ اگر چنین است، شما ممکن است تعجب کنید که آیا ممکن است انگیزه ای برای ورزش پیدا کنید. خبر خوب این است که حتی یک تغییر کوچک در نحوه فکر کردن در مورد ورزش ممکن است، تفاوت ایجاد کند.

چگونه برای ورزش انگیزه پیدا کنیم؟

چرا برای ورزش انگیزه نداریم ؟
چرا برای ورزش انگیزه نداریم ؟

انگیزه چیزی نیست که فقط برای شما رخ بدهد، اما چیزی است که میتواند برای خودتان خلق کنید. ورزش ممکن است درباره حرکت دادن بدن باشد، اما شما نمیتوانید به هر جایی بروید بدون اینکه ذهن تان اول به آنجا نرود. راه کارهای زیر میتواند درب را برای ایده های جدید و نگرش های تازه باز کند.

۱.این واقعیت را قبول کنید که باید ورزش کنید.

اگر مدت زمان زیادی را نشسته اید و یا وزن تان افزایش یافته است، باید ورزش کنید. هیچ چیزی، حتی دارو و رژیم و … نمیتواند جایگزین ورزش باشد. نیازی نیست حتما در باشگاه ورزش کنید و یا زمان زیادی را برای آن اختصاص دهید. شما میتوانید در خانه تان، ورزش مناسب خودتان را انجام دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

۲.سبک زندگی تان را بشناسید.

در گذشته ، دلایل زیادی برای حرکت داشتیم. مجبور بودیم تا خودمان، چمن خانه مان را کوتاه کنیم، ظرف های مان را بشوییم، مسیر مدرسه را پیاده برویم و …. نکته این است که همه چیزها تغییر کرده اند، و ما نمیتوانیم به گذشته برگردیم. بسیاری از ما نمیتوانیم از شر کامپیوترها، تلویزیون، ماشین و گوشی های هوشمند خلاص شویم. اما واقعا خلاص شدن از دست این ابزارهای مفید، خواسته عاقلانه ای نیست، چون امروزه به همه آنها نیاز داریم. اما اینها میتوانند به مشکلات سلامتی مان کمک کنند اگر ما بخواهیم. امروزه میتوانید از گوشی های هوشمند، استفاده های مفیدی برای انجام انواع فعالیت های ورزشی داشته باشید، و یا با استفاده از تلویزیون و اینترنت، میتوانید به دنیای متنوعی از انواع ورزش ها دسترسی داشته باشید. بنابراین این خود ما هستیم، که با انتخاب های مان و سبک زندگی مان تعیین میکنیم که چطور شخصی باشیم.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

۳.باید ورزش را به چیز معنی داری برای خودتان تبدیل کنید.

برای بسیاری از افراد، ورزش به معنی پایان است – یک راه برای کاهش وزن و داشتن یک بدن عالی. اهداف آینده خوب هستند، اما بخش دیگری از این معادله وجود دارد: منظور یا قصد. به معنی دیگر، فعالیت شما باید ارزش داشته باشید، بدون اینکه در نظر بگیرید که آیا به اهداف تعیین شده تان می رسید یا نه. همیشه برای آینده کار میکنیم، اما ما حالا نیاز به قصد و منظور تازه ای داریم.

بنابراین، ورزش به جز یک راه برای کاهش وزن، برای شما به چه معناست؟ آیا ورزش برای شما ارزش دارد، فارغ از اهداف کاهش وزن؟ برای من، ورزش یکی از راه هایی است که میتوانم استرس را از خودم دور کنم و انرژی م رو بالا نگه دارم. شما هم باید ارزش خودتان را پیدا کنید و به آن معنی دهید تا برای انجام آن انگیزه داشته باشید.

۴.مسیر ورزش خودتان را پیدا کنید.

اغلب ایده اصلی ورزش مواردی مانند باشگاه های ورزشی، دستگاه های قلبی عروقی، کالا های تناسب اندام و غیره میباشد. اما خبر خوب این است که شما میتواند فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید. اگر از رفتن به باشگاه متنفر هستید، نیازی نیست تا برای تناسب اندام به آنجا بروید. اگر از کارهای تکراری با دستگاه های ورزشی خسته شده اید، خب میتوانید سایر ورزشها مانند بسکتبال و غیره را انتخاب کنید.

شروع کنید

درست است که زندگی میتواند متفاوت تر باشد از آن چیزی که در ذهن مان میگذرد، اما این به این معنی نیست که ما نمیتوانیم کنترلی بر روی تناسب اندام و سلامتی مان داشته باشیم. امروزه تکنولوژی نیز به کمک ما آمده است تا بتوانیم بهتر ورزش کنیم امروزه میتوانیم از انواع آموزش های ورزشی، پادکست ها و بازی های ویدئویی استفاده کنیم تا فعالیت مان را بیشتر و بیشتر کنیم.

سوال اساسی این است، چقدر برای سلامتی تان ارزش قائل هستید؟ اگر ذره ای سلامتی تان از نظر ذهنی و جسمی برای تان مهم باشد، باید دلیلی برای شروع ورزش داشته باشید. در دنیای امروزه، ورزش یکی از راه های رسیدن به سلامتی ذهنی و جسمی میباشد. شاید در ظاهر وقت تان را بگیرد، اما در عوض، فواید و مزایای فوق العاده بیشتری دارد که در آینده باعث صرفه جویی در وقت تان میشود!.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا