به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

قوانین اساسی دویدن | ۲۵ قانونی که هر دونده‌ای باید بداند

وقتی که در حال دویدن در مسیرهای کوهستانی، پیست دوومیدانی، جاده و هر جای دیگری هستید، خیلی مهم است که قوانین اساسی دویدن را برای ایمن نگهداشتن خودتان و دیگر دونده‌ها و افرادی غیر دونده رعایت کنید. در ادامه به مهم‌ترین و اساسی‌ترین قوانین ایمنی که هر دونده‌ای باید هنگام دویدن از آنها پیروی کند، اشاره خواهیم کرد. با پیروی از این قوانین، هم از دویدن‌تان بیشتر لذت خواهید برد هم اینکه دیگر دونده‌ها از دویدن در کنارتان لذت خواهند برد.

قوانین اساسی دویدن

دستورالعمل‌ها وقوانین اساسی دویدن وجود دارند که می‌توانند تجربه دویدن را برایتان لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر کنند. در ادامه به برخی قوانین مسابقه هم اشاره خواهیم کرد که می‌توانند در مسابقه و رقابت بعدی برایتان بسیار مفید باشند. این نکات را به ذهن‌تان بسپارید و یا یادداشت کنید تا در مسابقه بعدی‌تان بتوانید از آنها استفاده کنید.

برای ایمنی هنگام دویدن

  • قوانین را دنبال کنید. اگر بر روی پیست دوومیدانی می‌دوید، عموما باید در یک جهت بدوید، همچنین دورهای بیرونی پیست برای دونده‌های با سرعت کمتر هستند. اگر هیچ گونه قوانین خاصی نداشت، باید از دیگر دونده‌ها یا مسئولین مسابقه برای جویاشدن از قوانین مسابقه بپرسید.
  • در مسیرهایی که با آنها آشنا نیستید از هدفون استفاده نکنید. شما نیاز دارید تا بتوانید صدای محیط، خصوصا صدای ترافیک و صدای دیگر افراد را در حین دویدن بشنوید. اگر واقعا میتوانید از موسیقی استفاده کنید، سعی کنید صدای آن را به حدی برسانید که صدای محیط را بشنوید.
  • همیشه قبل از واردشدن به تقاطع‌ها و رسیدن به خیابان‌های خصوصا دو طرفی، به هر دو طرف مسیر نگاه کنید. حتی اگر در یک مسیر یک طرفه هم بدوید، شاید افرادی باشند که در حال دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و یا دویدن در دیگر طرف مقابل شما باشند.
  • قبل از واردشدن به تقاطع‌ها و خیابان‌ها، خصوصا در جاده‌هایی که شیب دارند، منتظر شوید تا راننده‌ها شما را ببینند. سعی کنید با راننده رابطه چشمی داشته باشید. اگر از دور ماشین‌هایی را دیدید که سرعت‌شان بالاست، با علایم دست از آنها بخواهید که سرعت‌شان را کم کنند. در جاده‌هایی که شیب دارند و یا در پیچ‌های جاده‌ها با دقت بدوید و سرعت‌تان را کم کنید.
  • لباس‌های روشن-رنگی یا لباس‌هایی که بتوانند نور را از خود منعکس کنند بپوشید تا راننده‌ها به راحتی بتوانند در شب و حتی در طول روز، شما را ببینند. سعی کنید لباس‌تان هم‌رنگ با محیط نباشد.

ایمن ماندن در جاده به این معنی است که دیگران را به راحتی ببینید و مطمئن هم شوید که آنها نیز شما را می‌بینند. لباس‌های روشن بپوشید و وقتی که می‌دوید گوش به زنگ و هشیار باشید.

قوانین اساسی دویدن در جاده

  • سعی کنید اگر با گروهی می‌دوید، در صف‌های تک نفره پشت سر هم یا ردیف‌های دو نفره بدوید. این کار به دیگر افراد مانند دوچرخه‌سوارها و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند کمک می‌کند تا به راحتی از کنار شما رد شوند. البته در جاده‌هایی که عرض باریکی دارند نیز باید در صف‌های یک نفره بدوید تا برای راننده‌ها مشکل درست نکنید.
  • هنگام عبور، با احتیاط این کار را انجام دهید. اگر پشت سر دونده‌ای هستید و می‌خواهید سبقت بگیرید، باید به اطرف‌تان نگاه کنید تا مطمئن شوید که دوچرخه‌سوار و یا دونده دیگری در حال عبور از کنارتان نیست.
  • اگر هیچ مسیر مخصوصا دویدنی و یا پیاده‌ای برای دویدن و دورماندن از ترافیک وجود ندارد. سعی کنید تا حد امکان دور از ترافیک بدوید.
  • همیشه سعی کنید از سمت چپ سرقت بگیرید. قبل از اینکه اقدام به سبقت گرفتن کنید، به دونده جلویی‌تان خبر دهید که قصد سبقت گرفتن از وی را دارید. دونده جلویی هم باید با رفتن به سمت راست، به شما اجازه عبور دهد.
  • از دویدن در وسط جاده حتی اگر خیلی راحت و خلوت هم باشد، پرهیز کنید.
  • از پیچیدن‌های ناگهانی به داخل و خارج مسیر خودداری کنید. همیشه قبل از اینکه بپیچید، به پشت سرتان نگاهی بیاندازید.
  • هر وقت خواستید که تغییر جهت و یا مسیر دهید، سعی کنید قصد و نیت‌تان را به گوش دیگر افراد ( دونده، دوچرخه‌سوار، راننده و سایر افرادی که در مسیر هستند) برسانید.

روز مسابقه

  • قبل از اینکه سرعت‌تان را برای پیاده‌روی یا بستن بند کفش‌تان، کشش و یا نوشیدن آب و …. کم کنید، سعی کنید به کناره‌ها بروید. البته هنگام انجام این کار با دقت به دیگر افراد توجه کنید تا برخوردی عین انجام این کار پیش نیاید.
  • اگر قصد دارید سرعت‌تان را کم کنید و یا میخواهید پیاده‌روی را شروع کنید، به دیگر افراد پشت سرتان اطلاع دهید. این کار هم برای شما و هم برای دیگر دونده‌ها مفید خواهد بود. چون کاهش سرعت و یا شروع به پیاده‌روی بدون اطلاع به دیگر دونده‌ها، می‌تواند باعث برخوردهایی بین خودتان و دیگر دونده‌ها شود.
  • دونده‌های کناری‌تان را هوشمندانه انتخاب کنید. به دونده‌های با سرعت بیشتر اجازه دهید که مسابقه را شروع کنند. دونده‌های آرام‌تر و کسانی که در طی مسابقه پیاده‌روی می‌کنند باید پشت سرآنها و یا در عقب بایستند و مسابقه را شروع کنند.
  • اگر می‌خواهید نرم بدوید، یا می‌خواهید مسابقه را با متد پیاده‌روی/دویدن به پایان برسانید، نباید مسابقه را در خطوط جلویی استارت بزنید.
  • شماره مخصوص به خودتان را از یاد نبرید که به لباس‌تان بزنید. بیشتر مسابقات به هر دونده، شماره‌ای را جهت شرکت در مسابقه اختصاص می‌دهند.
  • حتی بعد از گذر از خط پایان هم سعی کنید به دویدن‌تان ادامه دهید. در غیر اینصورت اگر بعد از عبور از خط پایان خصوصا در رویدادهای شلوغ، متوقف شوید، امکان برخورد دیگر دونده‌ها با شما وجود خواهد داشت. می‌توانید بعد از عبور از خط پایان، از مسیر مسابقه کنار بروید.
  • به دیگر دونده‌ها اجازه دهید که عبور کنند. اگر احساس کردید که نیاز به پیاده‌روی دارید، سعی کنید به کناره‌ها بروید تا مزاحم دویدن دونده‌های دیگر نشوید.

به دیگر رفتارهایتان توجه کنید

  • اشیایی که می‌توانند منجر به تولید صدا شوند را با خودتان همراه نبرید. اگرچه شاید این صدا برای شما آزاردهنده نباشد، اما ممکن است که باعث آزار و عدم تمرکز دیگر دونده‌ها شود.
  • پوشیدنی‌هایتان را در امتداد مسیر مسابقه، خصوصا در املاک شخصی مردم نیاندازید، مگر اینکه از قبل مسئولین مسابقه، اماکنی را برای این کار در نظر گرفته باشند. بیشتر رویدادهای بزرگ، محل‌هایی برای جمع‌آوری لباس‌ها و پوشیدنی‌های دونده دارند.
  • زباله‌ها را پرت نکنید. وسایلی مانند بطری آب، ژل انرژی‌زا، یا هر وسیله دیگر. اگرچه محل‌هایی که برای نوشیدن و تغذیه دونده‌ها تعیین می‌شود، داوطلبانی برای جمع‌آوری این وسایل هستند. اما سعی کنید که وسایل دور ریختنی‌تان را در سطل آشغال بیاندازید. یا تا جایی که امکان دارد، نزدیک افراد داوطلب آنها را زمین بیاندازید.
  • به اماکن خصوصا مانند حیاط، خانه‌ها و ….. که در مسیر دویدن‌تان هستند، احترام بگذارید و از آنها استفاده نکنید.
  • به هیچ وجه در طول مسابقه از حیاط مردم و یا هر جای دیگری که به عموم مردم تعلق دارد مانند پارک‌ها برای دستشویی استفاده نکنید. شاید خودتان مشکلی با این قضیه نداشته باشید، اما مطمئنا هم از نظر عمومی و هم از نظر دیگر افراد، این کار درست نیست. سعی کنید برای انجام این کار از دستشویی‌های سیار در طول مسابقه یا اماکن اداری و تفریحی و … برای این کار استفاده کنید.
  • اگر نیاز دارید تا آب دهانتان را بیاندازید، یا بینی‌تان را خالی کنید و یا استفراغ کنید، سعی کنید به کناره جاده رفته و این کار را انجام دهید.
  • مهمتر از همه، تقلب نکنید. شاید با خودتان بگویید، چه کسی این کار را انجام می‌دهد. اما متاسفانه همیشه افرادی وجود دارند که یا در مسیر مسابقه تقلب می‌کنند و یا با شماره دیگر افراد می‌دوند. این کار از نظر قوانین مسابقه درست نیست و شما اجازه این کار را ندارید. با این کار، قوانین جوانمردانه مسابقه که جزو ذات هر مسابقه‌ای است را زیر پا گذاشته‌اید.

حرف آخر

دویدن یک ورزش گروهی است که اگر دونده فقط به فکر راحتی خودش باشد، قطعا برای دیگر دونده‌ها می‌تواند ناراحتی‌هایی را ایجاد کند. دویدن در کنار هم، مانند زندگی در کنار دیگر افراد جامعه است، که باید یاد بگیریم که در این جامعه کارهایی را که به ضرر خود و یا دیگر افراد است، انجام ندهیم. با پیروی از نکات و قوانین بالا، هم خودتان و هم دیگران از دویدن بیشتر لذت خواهند برد.

منبع: ۲۵ Basic Etiquette Rules for Running

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

بنر پکیج صفر تا صد دونده

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا