به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
زنان

مزایای دویدن برای زنان

شاید اگر چندین سال پیش، می گفتیم مزایای دویدن برای زنان چه هستند، همه تعجب می کردند. در گذشته زنان مانند سایر حقوق مسلم شان، نمی توانستند مانند مردان در مسابقات شرکت کنند و بدوند. البته دویدن زنان بیشتر از اینکه جنبه قانونی آن مورد توجه باشد، یک تابو بود. امروز حتی زنان و دختران ایرانی نیز به این رشته مهیج روی آورده اند، حتی زنان عربستانی نیز دویدن در اماکن عمومی را شروع کرده اند.

زنان به عنوان مادر، نقش بسیار مهمی را در هر جامعه ایفا می کنند. یک مادر قوی از نظر جسمی و و روانی، قطعا می تواند در تربیت بچه اش، بهتر عمل کند.

 


 

بنابراین باید این واقعیت را قبول کنیم که، ورزش به انسان ها قدرت می دهد، و زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه در سراسر جهان، دویدن بین زنان محبوب تر شده است و هر روز بر محبوبیت این رشته بسیار خوب افزوده می شود.

مزایای دویدن برای زنان

دویدن مزایا و فواید زیادی برای زنان دارد، اما ما در این مطلب سعی داریم تا  به ۲۰ مورد از مزایای دویدن برای زنان در ادامه اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۱.مفاصل

دویدن به طور قابل توجهی کمک می کند تا مفاصل را سالم نگه دارید. عضلات اطراف مفاصل قویتر میشوند و فشار وارده بر مفاصل را روی خودشان پخش می کنند. این امر به کاهش خطر ابتلا به آرتروز نیز کمک می کند.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۲.ماهیچه ها

قدرت ماهیچه ها با دویدن افزایش پیدا می کند. مشکلات مفاصل کاهش می یابد، فشار خون بالا را درمان می کند و مزایای دیگر سلامتی را به همراه دارد. همچنین دویدن به زیباتر شدن شکل بدن نیز کمک کرده که باعث افزایش اعتماد بنفس در بین زنان می شود که غالبا از این نظر ضعف دارند.

۳.پانکراس

پانکراس شما انسولین درست می کند، که مسئول عادی سازی سطح قند خون را بر عهده دارد. ورزش منظم و نگهداشتن وزن بدن در بازه سالمی می تواند به کاهش ۵۰% خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

۴.عروق خون

گردش خون سالم نیاز به فشار خون طبیعی دارد. عروق خونی جدید رشد می کنند و عضلات تقویت می شوند که باعث می شود فشار در سیستم کاهش یابد. کلسترول بدن کاهش یافته و از بروز و آترواسکلروز(تنگی عروق خون) جلوگیری می شود.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۵.پوست

شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما اغلب با سطح بالای استرس به وجود می آیند. تاثیر آرام بخش دویدن می تواند به بهبود پوست کمک کرده و اعتماد بنفس را افزایش داده که اغلب در افراد مبتلا به بیماری های بلند مدت پوستی، کم می شود.

۶.روده ها

شما می توانید با دویدن منظم، خطر ابتلا به سرطان روده را به نصف کاهش دهید. علائم سندروم روده تحریک پذیر نیز مانند التهاب و یبوست نیز با دویدن رفع می شوند. سطوح بالای استرس نیز ارتباط مستقیمی با سندروم روده تحریک پذیر دارد که دویدن به کاهش آن نیز کمک می کند.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

۷.تخمدان ها

زنان مبتلا به کیست های تخمدانی، اغلب اضافه وزن دارند و معمولا شرایط آنها برای کاهش وزن، دشوار تر است. دویدن منظم می تواند واقعا باعث تقویت آنها از نظر روانی و جسمانی شود. دویدن همچنین در برخی زنان، باعث کاهش علائم سندروم پیش قاعدگی می شود.

۸.استخوان ها

امروزه در جوامع مدرن، درصد پوکی استخوان، خصوصا در بین زنان رو به افزایش است. دویدن منظم به بهبود و حفظ تراکم یا قدرت استخوان های شما کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۹.مغز

وقتی که در حال دویدن هستید، مواد شیمیایی و هورمون هایی در مغز ترشح می شوند که به کاهش استرس و اضطراب و همچنین درمان افسردگی کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی نیز کاهش می یابد، چون مغز سالمتری خواهید داشت. تمرکز، حافظه و انگیزه و خواب تان نیز بهبود پیدا می کند.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۱۰.چشم ها

دویدن منظم از بیماری های چشمی جلوگیری می کند، مانند آب سیاه، که فشار درونی چشم افزایش می یابد که در نتیجه می تواند باعث کوری شود. با دویدن، خطر ابتلا به بیماری های چشمی، تقریبا ۲۵ درصد کاهش پیدا می کند.

۱۱.کبد

دویدن منظم به حفظ وزن بدن در بازه سالمی کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد. کبد چرب که در بین زنان شایع است در بیشتر موارد بی ضرر است ( اگر چربی کبد در حد طبیعی باشد)، اما با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است و گاهی اوقات ممکن است دردناک باشد و منجر به سیروز شود.

مزایای دویدن برای زنان
مزایای دویدن برای زنان

۱۲.قلب

ورزش منظم می تواند به قویتر شدن قلب کمک کند، که همین باعث کاهش ۳۵ درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. کاهش وزن، فشار خون و کاهش کلسترول بد خون نیز می تواند به سلامتی قلب کمک کند. بنابراین شما صرفا با ورزش منظم و تغذیه مناسب نمی توانید از بیماری های قلبی در امان باشید.

۱۳.پستان ها

خطر ابتلا به سرطان پستان در بین زنان دونده، به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند. اگر سابقه ابتلا به سرطان پستان را داشته اید، دویدن منظم می تواند خطر تکرار آن را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. البته تغذیه و سبک زندگی نیز بسیار در ابتلا به انواع سرطان اهمیت دارد. همچنین دویدن و ورزش های مخصوص سینه، باعث خوش فرم تر شدن سینه ها می شوند.

۱۴.شش ها

دویدن ظرفیت شش های شما را بهبود بخشیده و عضلات تنفسی تان را تقویت می کند- عضلاتی که بین دنده های شما و دیافراگم شما هستند. همچنین شش های شما نیز کارآمدتر می شوند – که این می تواند خبر خوبی برای زنان و دختران مبتلا به آسم باشد.

۱۵.رحم

سرطان مخاط رحم، چهارمین سرطان شایع در بین زنان است. با دویدن و نگهداشتن وزنتان در بازه سالمی، شما می توانید خطر ابتلا به این نوع سرطان را تا ۵۰ درصد کاهش دهید.

۱۶.اندام های جنسی

بسیاری از زنان گزارش داده اند که میل جنسی آنها با دویدن منظم افزایش یافته است. دویدن منظم به زنان کمک می کند از نظر جسمی، هیکل زیباتری داشته باشند که در نتیجه اعتمادبنفس آنها بیشتر شده و با افزایش هورمون ها و مواد شیمیایی در مغز به آنها کمک می کند زندگی جنسی بهتری داشته باشند.

۱۷.بهبود اعتمادبنفس

با دویدن منظم و تغذیه ای سالم، شما می توانید هیکلی زیباتر داشته باشید. داشتن بدن سالم و مناسب و همچنین روانی سالم می تواند به بهبود اعتمادبنفس تان کمک کند. بنابراین فارغ از همه مزایای و فواید جسمی دویدن برای زنان، دویدن و ورزش می تواند باعث بهبود اعتماد بنفس آنها شود.

۱۸.کاهش استرس و اضطراب

با پیشرفت دنیای امروزی و دغدغه های بیشتر مردم، استرس و اضطراب نیز در بین آنها افزایش یافته است. ورزش و دویدن منظم به زنان کمک می کند، تا استرس و اضطراب شان را کاهش دهند و آرامش بیشتری را در زندگی شان تجربه کنند.

۱۹.خواب بهتر

قطعا خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر شخصی می تواند باشد. اگر منظم بدوید، کیفیت خواب تان بسیار بهبود پیدا می کند. خواب کافی شما را از نظر روانی و حتی جسمی در روز بعد، سرحال تر می کند.

۲۰.مزایای روانی-ذهنی دویدن برای زنان

دویدن تنها مزایای جسمی و ذهنی بالا را ندارد. دویدن بیشتر از همه ورزشها، یک رشته خودشناسی است. وقتی شما می دوید، سوال های بی پایانی در ذهنتان شکل میگیرد، افکارتان به ناکجا می رود، در مورد زندگی تان و … فکر خواهید کرد. همه اینها می تواند به شما کمک کند که از شما یک انسان بهتر بسازد. دویدن صرفا ورزش نیست. دویدن را با عشق انجام دهید، تا از مزایای دویدن در زندگی تان بهره مند شوید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا