به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
متفرقه

شکستن رکورد ماراتن توسط الیود کیپچوگه | ویدئو

شکستن رکورد ماراتن به زیر ۲ ساعت زمانی فقط یک رویا بود، اما الیود کیپچوگه نشان داد که رویاها می توانند به واقعیت تبدیل شوند.

الیود کیپچوگه دیروز در وین اتریش، هنگامی که تصور می‌شد اتمام ماراتن در زیر ۲ ساعت، امکان‌ناپذیر است، نشان داده که هیچ محدودیتی برای انسان‌ها وجود ندارد. البته زمان وی که ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۴۰ ثانیه بود، به‌عنوان رکورد جهانی ماراتن شناخته نمی‌شود. دلیل اینکه چرا نمی‌توان از رکورد وی، به‌عنوان رکورد جهانی یادکرد، در ادامه توضیح داده‌شده است. ویدئوی کامل مسابقه را در انتهای مطلب  تماشا کنید.

وین – در روز شنبه مه‌آلود ۱۲  اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با ۲۱م مهر سال ۱۳۹۸، در یک ماراتن مخصوص بهبود سرعت و زمان ماراتن، ایلیود کیپچوگه توانست ماراتن ۴۲ کیلومتر را در زمان غیرقابل‌تصور ۱:۵۹:۴۰ بدود.

ایلیود ۳۴ ساله اولین دونده‌ای در طول تاریخ است که توانسته ماراتن را زیر ۲ ساعت بدود. درواقع می‌توان کار وی را از این نظر شگفت‌انگیز تصور کرد که تا همین چند سال پیش، هیچ‌کسی تصور دویدن زیر ۲ ساعته ماراتن را نمی‌کرد.

کیپچوگه قهرمان و برنده ۸ مدال ماراتن در رقابت‌های مهم دنیا و برنده سه مدال المپیک، وقتی از خط پایان مسابقه پارک پراتر وین عبور کرد، دو بار با مشت از روی خوشحالی به سینه خود کوبید.

وی که با استقبال زیاد تماشاگران روبرو شده بود، اعضای تیم خود که شامل ۴۱ دونده حرفه‌ای در طول مسابقه بودند و وی را حمایت می‌کردند، بعد از پایان مسابقه، خوشحال از ثبت رکوردی خارق‌العاده، ایلیود را در آغوش گرفته بودند.

بعد از پایان مسابقه، کیپچوگه گفت: ” وقتی با هم می‌دویم، می‌توانیم این جهان را به جاهنی زیباتر تبدیل کنیم”.

چرا رکورد الیود به‌عنوان رکوردی جهانی شناخته نشد؟

یکی از دلایل اصلی که این رکورد را نباید به‌عنوان رکورد جهانی قبول نکرد، این بود که رکورد در شرایطی ثبت شد که شرایط مسابقه عادی ماراتن نبود. درواقع این ماراتن صرفا برای رکوردشکنی ایلیود طراحی شده بود و در طول مسیر دونده‌های حرفه‌ای با ساختن گروهی چند نفره در جلوی ایلیود، مانع تاثیر هوا بر سرعت وی می‌شدند.

این دونده‌ها هر چند کیلومتر یکبار، با دونده‌های تازه نفس جای‌شان را عوض می‌کردند. درواقع این ماراتن را شرکت پتروشیمی INESOS برگذار کرده بود تا نشان دهد که هیچ انسانی محدود نیست.

البته از ماه‌ها قبل، ایلیود همراه این گروه تمرین می‌کرد تا برای چنین روزی آماده شود.

 

شکستن رکورد ماراتن توسط دونده افسانه ای

دویدن ماراتن زیر ۲ ساعت را می‌توان با فرود روی ماه نیل آرامسترانگ مقایسه می‌کنند. کیپچوگه بعد از مسابقه گفت که ” شانه‌هایم فشار فوق‌العاده‌ای را تحمل می‌کردند”. همچنین وی خاطرنشان کرد که شب قبل از مسابقه با رئیس جمهور حرف زده است.

دستاورد مسابقه هر چه که بود، نیازمند تدارکات و برنامه‌ریزی عظیمی بود تا به نتیجه دیروز ختم شود.

برگزارکنندگان این رویداد، وین را به این دلیل انتخاب کرده بودند که نه خیلی گرم بود و نه خیلی سرد. ارتفاع از سطح دریا، حدود ۱۶۵ متر بوده و مسیر صاف برای دویدن انتخاب شده بود.

در طی این چند ماه آماده‌سازی، وی تقریبا زندگی شبیه راهبه‌ها را پیشه کرده بود. غذاخوردن و خوابیدن و ورزش وی تنها یک هدف را دنبال می‌کرد و آن شکستن رکورد ماراتن زیر ۲ ساعته بود. برای رسیدن به این هدف، وی همچنین تمرینات قدرتی هسته مرکزی بدن  به ویژه برای کاهش گرفتگی همسترینگ را انجام می داد.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

در روز شنبه، کیپچوگه در طی ماراتن علائمی از درد را روی صورت خود نشان داد که باعث شد چند ثانیه سرعتش کم شود. سپس کیلومترهای آخر ماراتن را با لبخندی بر لب دوید.

بعد از اتمام ماراتن، جیم راتکلیف میلیاردر و بنیان‌گذار کارخانه INEOS به کیپچوگه گفت: ” تو میتونستی یک روز بد داشته باشی. اما یک روز واقعا خوب داشتی.”

قبلا و در سال ۲۰۱۷، کیپچوگه یک بار تلاش کرده بود تا بتواند رکورد ماراتن را به زیر ۲ ساعت بیاورد. در سال ۲۰۱۷ ،  در رقابتی که ایلیود به وسیله نایک تدارک دیده شده بود، وی توانست ماراتن مونزا ایتالیا را در ۲:۰۰:۲۵ تمام کند. در واقع این زمان هم سریعترین زمانی بود که دونده‌ای ماراتن را دویده بود، اما باز هم به‌عنوان رکورد ماراتن قلمداد نمی‌شود، چون در شرایط طبیعی مسابقه برگذار نشده بود.

البته کیپچوگه اکنون هم رکورددار ماراتن جهان است. او توانست در سال ۲۰۱۸ در ماراتن برلین رکورد ۲:۰۱:۳۹ را ثبت کند.

کیپچوگه بعد از ماراتن وین گفت:” برلین یک رکورد جهانی دو بود”. اما ” وین درباره دویدن و تغییر تاریخ بود مانند اولین کسی که بر روی ماه فرود آمد.”

 

 

شکستن رکورد ماراتن توسط الیود کیپچوگه

او سه‌شنبه به وین رسید اما هنوز معلوم نشده بود که در چه زمانی باید این ماراتن را بدود. در بعدازظهر جمعه، نظر به روز بعد یعنی شنبه بود تا این ماراتن هیجان‌انگیز برگزار شود.

الیود ساعت ۴:۵۰ صبح از خواب بیدار شد و صبحانه‌ جو‌دو‌سر اش را خورد.

ساعت ۸:۱۵ صبح بعد از سه ساعت انتظار که کیپچوگه آن رو ” سخت‌ترین زمان زندگی من” توصیف کرده بعد از عبور از روی رود دانوب به پارک رسید.  همچنین بخش هایی از مسیر رنگ‌آمیزی شده بود تا سریعترین مسیر برای دویدن برجسته شود.

ایلیود با لباسی سفید و کفش‌های سفید( کفش نایک که هنوز به صورت عموم، وارد بازارهای جهانی نشده و از الیاف کربن ساخته شده) و آستین‌های سفید رنگ با حمایت هم تیمی‌ها و مسئولان برگزارکننده مسابقه توانست رکورد ماراتن را به زیر ۲ ساعت برساند.

او پشت سر یک ماشین زمان‌سنج که با سرعت ۴:۴ کیلومتر بر مایل حرکت می‌کرد، همراه با بهترین دونده‌های جهان که در کنار وی می‌دویدند، می دوید. این دونده‌ها شامل مدال‌آوران المپیک و قهرمان‌های سابق جهان می‌شدند.

درواقع این دسته از دونده‌ها با پوشیدن لباس‌های مشکی و تشکیل یک سپر محافظتی و آیرودینامیکی در برابر ایلیود کیپچوگه به شکل وی انگلیسی تمانع تاثیر هوا بر روی سرعت وی می‌شدند. ۵ نفر از دونده‌ها در جلوی وی و دو نفر در پشت وی می‌دویدند. به لطف لیزری که از ماشین جلو آنها به روی زمین تابانده می‌شد، دونده‌های صف‌شکن می‌دانستند دقیقا کجا باید بدوند. در زمان‌های تعیین شده، یک گروه دیگری از ۷ دونده دیگر جای دونده‌های فعلی را می‌گرفتند.

یکی از اعضای تیم نیز با دوچرخه در طول مسابقه، بسته‌هایی از ژل را که حاوی کربوهیدرات‌های بالایی(قند) و مایعات بودند به وی می‌دادند.

در کیلومتر نهایی ماراتن که واضح بود که ایلیود خواهد توانست این رکورد را ثبت کند، دونده‌های کمکی و ماشین نشان‌دهنده‌زمان و لیزر از مسابقه کنار رفتند تا ایلیود بتواند بهتر و با تمرکز و شور‌و‌شوق بهتر و سرعت بیشتری انتهای مسابقه را طی کند.

بعد از پایان مسابقه، ایلیود خود را در آغوش همسر و فرزندانش انداخت. در تمامی این سالها و با تمامی موفقیت‌های جهانی و رکوردهایی که ایلیود جابجا کرده بود، این اولین بار بود که خانواده اش از نزدیک، دویدن و رکوردشکنی این اعجوبه دو را تماشا می‌کردند.

یک بار دیگر انسان‌ها ثابت کردند که هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد و این حرف دقیقا مصداق شعار این شرکت مشهور است که هیچ انسانی محدود نیست (no human is limited).

کسی چه می‌داند شاید زمانی رکورد ماراتن به زیر ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه هم برسد؟

ویدئوی کامل مسابقه الیود کیپچوگه و شکستن رکورد ماراتن به زیر ۲ ساعت

https://www.youtube.com/watch?v=blVEImEPT8M

 

منبع: نیویورک تایمز

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا