به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
روانشناسی

تکنیک های تجسم و تصویرسازی برای بهبود عملکرد ورزشکاران

بسیاری از ورزشکاران نخبه به طور معمول از تکنیک های تجسم و تصویرسازی به عنوان بخشی از تمرینات و مسابقات شان استفاده می کنند. اگر داستان قهرمانی بسیاری از ورزشکاران و یا محاصبه های بعد از قهرمانی آنها را بخوانید، خواهید دید که اکثر آنها عنوان می کنند که همه شب ها، در ذهنشان تصور می کردند که قهرمان شده اند و مورد تشویق تماشاگران قرار می گیرند.

داستان های زیادی از ورزشکارانی وجود دارد که از این تکنیک ها نه تنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کرده اند، بلکه از آن برای داشتن احساس مثبت، و اعتمادبنفس در خودشان نیز بهره برده اند. همه این عوامل در موفقیت ورزشکاران نفش موثری ایفا می کنند.

تکنیک های تجسم برای عملکرد بهتر ورزشی

تجسم همچنین تصویرسازی، تمرین ذهن، مدیتیشن و انواع دیگری از این اصطلاحات نامیده می شود که تکنیک های اولیه و مفاهیم همگی آنها، مشابه است. به طور کلی، تجسم فرآیند ایجاد یک تصویر ذهنی یا قصد آن چیزی می باشد که در ذهنتان دارید و دوست دارید در دنیای واقعی برایتان اتفاق بیافتد.

یک ورزشکار می تواند از این تکنیک برای به نتیجه رسیدن در یک مسابقه یا تمرین فصلی بهره ببرد و یا برای استراحت و آرام سازی ذهنی-روانی از آن استفاده کند. با تصور یک صحنه، با تصاویری از بهترین عملکرد گذشته و یا نتیجه مطلوب در آینده، ورزشکار می آموزد که به راحتی آن حس را تجربه کند. در حال تصویر سازی تمامی سناریوها، ورزشکار باید سعی کند جزئیات و شیوه ای که احساس می کند به نحوی موردنظر انجام شود را تصور کند.

سناریوها میتواند شامل هر صحنه ای باشد. آنها می توانند دیداری (تصاویر)، حسی-حرکتی (بدن چه احساسی دارد)، و یا شنوایی ( سروصدای جمعیت) باشند. با استفاده از ذهن، ورزشکار می تواند این تصاویر را بیش از هر زمان دیگری فراخوانی کند و مهارتش را با تکرار و تمرین، مانند فعالیت فیزیکی، بهبود بخشد.

با تمرین ذهنی، ذهن و بدن یاد میگیرند که به طور واقعی مهارت های تصویرسازی شده را انجام دهند.

تحقیقات نشان داده است که هر دو واکنش های جسمی و روانی در شرایط خاص می تواند به وسیله تجسم بهبود یابد. مانند تصویرسازی های تکراری که می تواند اعتمادبنفس و تجربه ورزشکار را برای توانایی وی جهت انجام مهارت های خاص تحت فشار بالا و یا در شرایط های مختلف بالا ببرد. موثرترین تکنیک های تجسم منجر به یک تجربه ورزشی بسیار پر جنب و جوش می شود که ورزشکار کنترل کامل بر روی عملکرد خود داشته و به عملکرد خود نیز ایمان دارد.

حرف آخر

 تصویر سازی درست، تجسم، تمرینات ذهنی و یا دیگر تکنیک ها میتواند کارایی و کارآمدی ورزشکار را طی تمرینات بالا ببرد. در جهانی که که عملکرد و موفقیت ورزشکاران با ثانیه ها اندازه گیری می شود، اکثر ورزشکاران از همه تکنیک های آموزشی ممکن برای عملکرد هر چه بهتر استفاده می کنند. تجسم یکی از این روش ها بوده که ورزشکار را به هدفش نزدیکتر می کند.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

بنر پکیج صفر تا صد دونده

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا