به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

دویدن در ماه رمضان | چطور و چگونه

یکی از دغدغه‌های رایج دونده‌های مسلمان دویدن در ماه رمضان است. اینکه چطوری میتوان هم روزه‌داری کرد و هم اینکه تمرینات دویدن را در این ایام نیز ادامه داد، یکی از سوالات اصلی دونده‌ها است. برای اینکه بفهمیم چطور می‌توان به این اهداف در این ماه مبارک برسیم، با ادامه مطلب همراه‌مان باشید.

دویدن در ماه رمضان با پیروی از اصول زیر

۱.هیدراته‌بودن بدن

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید درباره تغذیه خود در ماه رمضان به یاد داشته باشید، هیدراته بودن بدن یا نوشیدن آب کافی در این ماه مبارک است. ننوشیدن آب کافی و دویدن با زبان روزه، می تواند باعث کم آبی شدید بدن شده و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

سعی کنید در فاصله افطار تا سحری (اگر بیدار هستید) به حدی آب بنوشید که رنگ ادرارتان به رنگ سفید دربیاید. این یعنی بدن شما آب کافی دارد.

۲.تغذیه اصولی را از یاد نبرید

یکی از موارد مهم دویدن در ماه رمضان، پیروی از تغذیه اصولی است. به این صورت که سعی کنید از تمامی گروه های موادغذایی مانند: کربوهیدرات، پروتئین، چربی و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین خوردن لبنیات نیز به دلیل دارابودن کلسیم کافی برای دونده ها جهت پیشگیری از مصدومیت شکستگی های ریز استخوانی به همراه ویتامین دی ضروری است. البته اگر تغذیه اصولی رعایت شود، کمبود منابع و ویتامین ها را نخواهید داشت.

۳.خواب کافی

اگر شرایط شغلی تان به شکلی است که می توانید فاصله افطار تا سحری را کار کنید، می توانید این زمان را به خوردن میان وعده و آب اختصاص دهید و بعد از سحری تا ظهر ۷ تا ۸ ساعت را بخوابید. در غیر اینصورت، افطار تا سحری را بخوابید و بعد از آمدن به خانه از سر کار تا زمان تمرین، بخوابید تا برای دویدن، انرژی کافی داشته باشید.

۴.پرهیز از تمرین با زمان بالا و شدت بالا

اگر قصد دارید قبل از افطار بدوید، باید از انجام هر گونه تمرینات با شدت بالا مانند تمرینات اینتروال، تمپو، پله نوردی، تپه نوردی، پلایومتریک، سرعتی و …. پرهیز کنید. تمرینات با شدت بالا و یا مسافت بالا می توانند باعث افت شدید قند خون شوند و چون بدن شما به دلیل روزه داری گلیکوژن ذخیره ای کمتری دارد و از طرفی نمی توانید چیزی بخورید، احتمال بیهوشی و حتی سرگیجه و تهوع نیز در چنین شرایطی وجود دارد.

بنابراین اگر قصد دارید قبل از افطار بدوید، بهتر است تمرینات با شدت متوسط به پایین و زمان کم داشته باشید. برای مثال با سرعت مکالمه بدوید، طوری که بتوانید به راحتی حرف بزنید و آب زیادی از بدنتان به دلیل تعریق، دفع نشود.

اگر به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای بالا نمی توانید قبل از افطار بدوید، می توانید تمرین خود را به بعد افطار اختصاص دهید. البته به یاد داشته باشید که فاصله زمانی کافی بین افطار و تمرین باشد تا غذا فرصت کافی برای هضم داشته باشد.

دویدن در ماه مبارک رمضان

نباید در ماه رمضان انتظار ارتقای سطح ورزشی خود را داشته باشید. تمام سعی شما باید بر این باشد که در این ماه، آمادگی خود را حفظ کرده و از شرایط آرمانی دور نشوید. البته می توانید بعد افطار تمرینات با شدت بالا نیز داشته باشید، اما در شب، چون بسیاری از اماکن ورزشی ( کرونا باعث تعطیلی اماکن ورزشی در این ایام شده است) و مسیرهای دویدن قابل استفاده نیستند، نمی توانید این کار را انجام دهید، مگر اینکه از تردمیل استفاده کنید.

روزه داری فواید زیادی برای بدن و ذهن دارد. اگر دونده هستید و می خواهید هم از این فواید بهره مند شوید و هم اینکه آمادگی خود را از دست ندهید و از طرفی بیشتر با خدای خود نزدیک شوید، با رعایت موارد بالا می توانید به اهداف خود برسید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

بنر پکیج صفر تا صد دونده

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا