به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

قوانین دویدن در پیست دوومیدانی | ۷ قانون دویدن در پیست

چه یک دونده مبتدی باشید و چه یک دونده با تجربه، پیست دوومیدانی یک گزینه راحت برای دویدن در هوای آزاد است. همچنین پیست دوومیدانی به دلایل بسیاری گزینه ایمنی می باشد، البته اگر قوانین ایمنی را برای دویدن در پیست رعایت کنید. با ما همراه باشید تا با قوانین دویدن در پیست دوومیدانی آشنا شویم.

۱.دویدن در جهت درست

جهت معمولی دویدن برای بیشتر دونده ها معمولا خلاف ساعت می باشد، اما جهت می تواند متفاوت باشد. به دنبال نشانه هایی برای جهت دویدن باشید. این قانون دویدن در پیست از جمله قوانین دویدن در پیست دوومیدانی می باشد که به دونده ها کمک می کند تا از برخورد با هم جلوگیری کنند.

اگر مطمئن نیستید که کدام جهت درست دویدن می باشد، کافی است به دنبال کسی که دونده های دیگر را هدایت می کند، راه بیافتید. معمولا جهت درست دویدن در جهتی می باشد که اعداد بر روی پیست درست خوانده شوند و سر و ته نباشند، اما اگر بیشتر دونده ها در یک جهت می دویدند، شما هم همان جهت را انتخاب کنید. یک روش دیگر برای انتخاب جهت دویدن، این است که باید هنگام دویدن، سمت چپ بدن شما به سمت مرکز پیست و سمت راست بدنتان نیز به سمت بیرون پیست دوومیدانی باشد.

۲.دویدن در مسیر درست

یک قانون برای خط های پیست وجود دارد. معمولا خط های نزدیک تر پیست برای دونده های سریعتر و یا کسانی که فعالیت سرعتی انجام می دهند، می باشد. درست مانند قوانین بزرگراه، به هیچ وجه در خطوط ۱ و ۲ به آرامی راه نروید و یا پیاده روی نکنید، چون احتمال اینکه برای دیگر دوندگان مزاحمت ایجاد کنید، وجود خواهد داشت. هرچه آرام تر بدوید، می بایست به خطوط دورتر بروید. کسانیکه پیاده روی می کنند و یا در حال سردکردن بدن خودشان هستند نیز باید به خطوط خارج از محدوده مانند خطوط ۷ و ۸ بروند. دویدن در مسیر درست از جمله قوانین دویدن در پیست دوومیدانی است و بسیار مهم است.

قوانین دویدن در پیست دوومیدانی

۳.در پیست متوقف نشوید

یکی از مهم ترین قوانین دویدن در پیست توقف نکردن می باشد. به هیچ وجه در پیست متوقف نشوید و یا نایستید. قبل از اینکه به پیست بیایید، وسایل تان را تنظیم کنید، وسایلی مانند ساعت مخصوص دویدن یا هدفون و …. اگر احساس گرفتگی عضله کردید و یا نیاز داشتید تا تماسی بگیرید، از پیست بیرون بروید تا به کارتان برسید. اگر در حین دویدن در پیست، دونده های را دیدید که مدت ها ندیده اید، از پیست بیرون رفته و با آنها خوش و بش کنید.

۴.به درستی سبقت بگیرید

معمولا وقتی که دونده ها برخلاف جریان ساعت می دوند، دونده های دیگر از سمت راست سبقت می گیرند، و هنگامی که در جهت ساعت می دوند، از سمت چپ سبقت میگیرند. به یاد داشته باشید که این یک قانون جهانی نیست، و می بایست هنگام دویدن با دیگر افراد به آنها اطلاع دهید که می خواهید از آنها سبقت بگیرید.

۵.به زمان استفاده از  پیست احترام بگذارید

بیشتر پیست های دوومیدانی زمان خاصی را برای تمرین دونده ها در نظر می گیرند، بنابراین شما باید با توجه به این زمان، برنامه خودتان را تنظیم کنید. بعضی از پیست های دوومیدانی که به دانشگاه ها اختصاص دارد، فقط در زمان خاصی برای دیگر دونده های غیردانشجو  در دسترس خواهد بود. بعضی از پیست ها نیز در شب و یا دیگر زمان ها، به دیگر دونده ها اجازه دویدن در پیست را می دهند.

۶.بچه ها

پیست دوومیدانی محیط مناسبی برای همراه بردن بچه تان با خودتان نیست. اگر قصد آوردن بچه تان به پیست را دارید، بچه تان می بایست تمامی قوانین پیست دوومیدانی را رعایت کند. قوانینی مانند اینکه نایستد، توقف نکند و برای دیگر دونده ها و خودش خطر ایجاد نکنید. معمولا بعضی از دونده ها از بچه هایشان می خواهند که هنگامی که آنها می دوند، در کنار پیست بنشینند و در صورت نیاز، درخواست شان را به آنها در میان بگذارند. سعی کنید بچه های کوچک را به پیست دوومیدانی نبرید، چون احتمال اینکه برخوردی بین آنها و دیگر دونده ها پیش بیاید، وجود دارد و اینکه مانع دویدن شما نیز می شوند.

۷.با احتیاط به موسیقی گوش دهید

صدای موسیقی را آنقدر بلند نکنید که هیچ صدایی را نشنوید و دیگر دونده ها را نیز اذیت کنید. شما باید در حین دویدن علاوه بر گوش دادن به موسیقی، بتوانید صدای دیگر دونده ها و همچنین صداهای دیگر را نیز بشنوید. بنابراین با احتیاط به موسیقی گوش کنید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

بنر پکیج صفر تا صد دونده

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا