به کانال تلگرامی ما ملحق شوید.

کلیک کنید
بنر پکیج صفر تا صد دونده
مبتدیان

مزایا و فواید پله نوردی | چرا پله نوردی مفید است ؟

 آیا از مزایا و فواید پله نوردی برای بدن آگاه هستید؟ پله نوردی، یکی از پرفشار ترین ورزشهای دنیا است که تاثیر بسزایی بر چربی سوزی، و همچنین تقویت ماهیچه های نیم تنه پایین بدن مانند ران، زانو و ماهیچه  باسن و کمر دارد. پله نوردی میتواند تاثیرات بسیار شگرفی بر روی ریه ها و قلب و اندام های داخلی بگذارد.

پله نوردی یک ورزش منحصربفرد بوده که میتواند در دراز مدت تاثیر قوی و مثبتی بر روی سلامتی تان بگذارد.

درحالیکه بیشتر ما فکر میکنیم که تمرین فقط به معنای ورزش است، اما شواهد دانشمندان نشان میدهد که فعالیت های هر روزه ما مانند پیاده روی و حتی بالارفتن از پله، میتواند سلامتی مان را بهبود بخشید.

بسیاری از دکترها و متخصصین سلامت جهان پله نوردی را توصیه میکنند، چون مطالعات سطح بالا نشان میدهند که :

  •  پله نوردی روزانه، خطر مرگ و میر را ۳۳ درصد کاهش میدهد.
  • روزانه ۷ دقیقه پله نوردی میتواند خطر حملات قلبی را نصف کند.
  • استرس و اضطراب و احساس افسردگی را کاهش میدهد
  • پله نوردی یکی از ورزش هایی است که نسبت به زمانی که به آن اختصاص میدهید، کالری بیشتری میسوزاند.

دانلود آهنگ های مخصوص دویدن و باشگاه ( آپدیت شهریور ماه ۹۷)

مزایا و فواید پله نوردی

پله نوردی فوایدی نیز مانند بهبود بخشیدن آمادگی قلبی-عروقی در پی خواهد داشت. این ورزش، رسما یک ورزش قدرتی و نیرومند بوده که مقدار بیشتری کالری به نسبت راه رفتن سریع،در دقیقه مصرف می‌کند.

تقویت قلب-ذهن-عضلات و استخوان‌ها

با بالا بردن ضربان قلب‌مان، پله نوردی از مبتلا شدن به فشارخون بالا جلوگیری کرده، همچنین وزن را نیز کنترل میکند  و شریان های مسدود شده قلب را باز می‌کند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، زوال عقل، و حتی بعضی از سرطان‌ها می‌شود.

پله نوردی همچنین استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را نیز تمرین م‌یدهد، استحکام استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد، تراکم استخوانی را افزایش داده و حجم عضلات را نیز زیاد میکند. این بخصوص برای کسانی که شغل‌های دفتری و اداره‌ای دارند و زیاد پشت میز می‌نشینند که خطر ابتلا به پوکی استخوان در این افراد بالاتر است، مناسب است.

فعالیت‌های جسمانی مانند پله نوردی، نیز با بهبود سلامت روانی نیز همراه است. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند که بدن ما اندورفین آزاد کرده، که به اصطلاح هورمون لذت نامیده می‌شود.

امروزه میتوان این ورزش را در هر جای دنیا انجام داد، و به راحتی میتوانید آن را به یکی از عادت های مفید خودتان تبدیل کنید. خیلی مهم است که این ورزش را بعنوان یک عادت در زندگی خود وارد کنید، چون تاثیرات بسیار مفیدی در دراز مدت میگذارد.

دلیلی که میتوان آورد برای اینکه چرا خیلی آسان میتوانیم پله نوردی را بعنوان یک عادت در زندگی مان وارد کنیم میتوان به این موارد اشاره کرد: پله نوردی با زندگی شهری بسیار مطابقت دارد، و همچنین بیشتر مردم وقت شان را در فضاهای سربسته می‌گذرانند. دلایلی که باعث می‌شوند این ورزش محبوب باشد، عبارتند از:

  • به هیچ مهارت خاصی احتیاج ندارد، حتی تمرین و قدرت خاصی
  • بدون هیچ هزینه‌ای آن را می‌توانید انجام دهید.
  •  می‌توانید در اوایل با چند پله شورع کرده و به مرور زمان، زمان یا تعداد آنها را افزایش دهید.

پله نوردی در مقابل پیاده‌روی

شاید بهترین راه برای فکر کردن درباره پله نوردی این باشد که یک نوع یا شکل قدرتمندی از پیاده روی است. هردوی آنها مفید هستند، اما در پله نوردی شما باید وزن خودتان را برخلاف جاذبه زمین حمل کرده، که فواید سلامتی این ورزش را بیشتر می‌کند.

حتی هنگام پله نوردی با سرعت طبیعی، شما ۲ یا ۳ برابر انرژی بیشتری به نسبت پیاده روی با سرعت زیاد می‌سوزانید. این فواید اضافی طبیعتا در نتایج سلامتی تان منعکس خواهد شد.

مطالعات فارغ التحصیلان هاورد، یکی از بزرگترین تحقیقات علمی تا به امروز، نشان می‌دهد که مرادنی که بطور متوسط ۸ بار یا بیشتر در روز از پله‌ها استفاده می‌کنند، ۳۳ % مرگ و میر کمتری به نسبت افراد کم تحرک، دارند. همچنین کسانی‌ که بیشتر از پله استفاده می‌کنند یا پله‌نوردی را به صورت جدی دنبال می‌کنند، به طور قابل توجهی نسبت به کسانی‌ که روزانه ۲ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند، ۲۲ درصد مرگ و میر کمتری دارند.

از قدم‌های کوچک و همچنین پله های با ارتفاع کوچک استفاده کنید.

بنر پکیج صفر تا صد دونده

البته که به تنهایی بالارفتن از پله ها نمیتواند باعث کاهش وزن شما شود. اما پله نوردی یک ورزش بسیار قدرتمند بوده، که بیشتر مردم بعد از مدتی تمرین مداوم احساس قدرتمند بودن می‌کنند و در نتیجه میتوانید بعد از مدتی سرعت و یا گام هایتان را بزرگ‌تر کنید.

برای مثال، یک زن ۴۵ ساله با ۷۵ کیلوگرم وزن، که روزانه دوبار برای رسیدن به محل کار در طبقه پنجم، از پله ها استفاده می‌کند، ۱۷۰۰۰ کالری اضافی در سال می‌سوزاند، که معادل ۸ وعده غذایی روزانه است.

بخاطر همین آمار است که دکترها، مربی‌های ورزشی و حتی متخصصین تغذیه، پله نوردی را توصیه می‌کنند. دکتر هاروی سیمون، استادیار پزشکی دانشده پزشکی هاروارد می‌گوید: بالارفتن از پله ها، یکی از اسرار پیشگیرانه در پزشکی است.

نکات

اگر می‌خواهید پله نوردی، را به عنوان یک ورزش شروع کنید، سعی کنید همیشه قبل از انجام این ورزش بسیار مفید، بدنتان را گرم کرده، و از ابتدای شروع ، با سرعت کم شروع کنید. بعد از چند دقیقه میتوانید سرعت خود را افزایش دهید، تا فشار بیشتری به بدنتان وارد شود. برای سازگاری بدنتان با پله نوردی می‌توانید، چند پله را با سرعت متوسط یا زیاد بالا رفته و چند پله را با سرعت کم، تا بعد از مدتی ، بدنتان با شرایط سازگار شده، و بتوانید بعد از تمرین های مداوم، زمان بیشتری را با سرعت بیشتری بدوید.

آموزش پله نوردی با ویدئوی زیر

چقدر این مطلب برایتان مفید بود ؟

برای امتیازدهی بر روی ستاره ها کلیک کنید

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

سیروان آلی

دویدن بخش بزرگی از زندگی من رو تشکیل میده. از وقتی که یادم میاد عاشق دویدن بودم و از همون اوایل بچگی که عاشق دوهای سرعت بودم تا همین امروز که بیشتر استقامتی مسافت کوتاه می‌دوم، دویدن همیشه جزو ثابتی از زندگیم بوده. این وبسایت رو راه‌اندازی کردم تا به بقیه کمک کنم با قدیمی‌ترین ورزش دنیا که تو ژنتیک ما انسان‌ها هستش آشنا بشن و با انجامش به سلامتی جسمی و ذهنی‌شون کمک کنن و صد البته نحوه شروع و ادامه اصولی و علمی اون رو یاد بگیرن. من به این حرف ایمان دارم که اگه صبور باشین و اجازه بدین اصولی پیش برین، دویدن براتون تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا می‌شه. امیدوارم دویدن به یکی از عشق‌های ثابت زندگی‌تون تبدیل بشه ❤️🏃‍♀️🏃

‫۵ دیدگاه ها

  1. توصیه ایمنی خاصی برای انجام این تمرین دارید؟
    صرفا باید از پله‌ها بالا رفت؟ پایین اومدن آسیبی به زانو نمی‌زنه؟

    1. توصیه ایمنی اینکه ، چون ورزش سنگینی هستش، سعی کنین حتما بدنتون گرم باشه، خصوصا نیم تنه پایین بدنتون. حالا یا با پیاده روی یا با یک سری حرکات مخصوص گرم کردن. البته مقاله گرم کردن روی توی سایت میتونین بخونین.
      ببینین پله نوردی یا دویدن روی پله ها حالا به هر نحوی، چون خیلی تمرینات متنوعی داره، فشار زیادی به نیم تنه پایین وارد میکنه، نباید برای شخصی که برای بار اول، میخواد این نوع فعالیت رو امتحان کنه، با فشار بالا شروع کنه. چون جزو ورزش های قدرتی حساب میشه.پس مثل همه ورزش ها، باید به مرور زمان فشار و مدت زمان تمرین افزایش پیدا کنه، تا بدن سازگار بشه با این نوع فعالیت.

      در مورد اینکه صرفا باید بالا رفت، باید بگم که انواع تمرین داریم. اویل میتونین همین بالارفتن رو تمرین کنین، با پله ارتفاع کم، بعد از سازگار شدن، میتونین سرعت تون رو بالاتر ببرین. یا نوعش رو عوض کنین. مثلا جفت پا برین بالا. یا لی لی برین بالا. با بعد از مدتی، میتونین با برداشتن یه وزنه با دستاتون ، این حرکت رو انجام بدین.نکته مهم این هستش که باید آروم آروم با این فعالیت سازگار بشین، و فشار خارج از حد بدنتون به خودتون نیارین.

      ببینید، یکی از شایع ترین آسیب های زانو، معمولا درد زانو و مینیسک و … هستش.که اگه بنا بر تجویز دکتر ، بالارفتن از پله براتون خوب نباشه، خب نباید انجامش بدین.اما اگر مشکلی ندارین نه. اتفاقا پله نوردی، خیلی زانو رو تقویت میکنه، چون فشار زیادی به نیم تنه پایین میاره و ماهیچه های نیم تنه پایین قویتر میشن.

      برای پایین اومدن، هم سعی کنین آروم پایین بیاین، و هنگام پایین اومدن، پاهاتون رو مثل فنر رو زمین بذارین تا فشار روی پاها کم بشه. چون اگه پاهاتون رو خم نکنین و روی پنجه پا فرود نیایین، احتمال آسیب هستش. پس سعی کنید وقتی که به پایین بر میگردین، روی پنجه فرود بیایین و پاهتون رو خم کنین مثل فنر، اینجوری خیلی خیلی فشار کمتری به بدنتون وارد میشه.البته اگه ارتفاع پله ها کم باشه، لزومی به فرود روی پنجه پا و خم شدن زانو نیست، میتونی عادی بیاین پایین. بزودی ویدئویی برای آشنایی کاربرامون با این فعالیت بسیار مفید در همین پست آپلود خواهد شد.

  2. ممنون از اطاعاتتون .من قسمت داخلی رون هام خیلی شل شده حس میکنم با پله میتونم عضله های پاهام رو دوباره به دست بیارم و تقویتش کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا